*

Ilkka Hyttinen Rakastan - siksi elän

Ovatko epävihreät oman uskonsa lahko?

Pari ex-meppiä on vast'ikään intoutunut yleistämään – epätieteellisesti mutustellen - kaikkia Vihreät- puolueen edustajia ”vihreistä valheista” ja siinä samassa mm. Suomen Keskustankin jäseniä heidän ajamiensa uusiutuvien energioidenkin, cleantechin, jne. , eritoten viimeksi marginaalisten, aikarajoitteisten tuulivoimatukien – ydinvoiman ja fossiilisten tuet jatkuvia! (#19 /  alkuun kannustavat tuulituet ) – suhteen. - Nämä ex- mepit asiantuntemattomina ja –taitamattomina nähtävästi autuaasti uskovat yleisiin disinformaatioihinsa vaikka näkevät, tai  ainakin tutkijakoulutuksen saaneina heidän pitäisi ensiksi tutkia ko. asiat  kriittisesti  – vieläpä itsekriittisestikin – jos kykenevätkään - ennen jatkuvia hutkimisiaan.

Viimeksi kolumnisti Lasse Lehtinen toisteli  (I.S. 4.4), ammensi  24 vuotta vanhasta naftaliinista – moneskohan kerta uudelleen hänkin manipuloinnissaan? -  ’märehtimättä’ muutamia otteita Mikko Paunion kirjasta ”Vihreä valhe”. Tarkastellaanpa aihetta hiukan – en puutu kuitenkaan vihreään ideologiaan sinänsä, en myöskään sen edustajien tekemiin – toivottavasti jo edesmenneisiin - virheisiin, esim. ”Vihreän politiikan hinta” .

”Tiesittehän, että ympäristöliikkeen profeetat eivät ammenna katsomuksensa perusteita tieteistä, vaan henkimaalimasta” perustelematta mutuillen yleistävä Lehtisen väite voitaisiin ohittaa olankohtauksella, mutta kun moisen oharin esittää  fil. tri (poliittinen historia), ei sitä voi sivuuttaa noin vain, ei siitäkään huolimatta, että Eija-Riitta Korholankin tuore väitöskirja nykyisine blogeineen on herättänyt kriittistä komentointia sekin – kuinkas muutoin - kuten aikoinaan Lasse Lehtisenkin väitöskirja ” Aatosta jaloa ja alhaista mieltä”. (SDP:n ja Urho Kekkosen suhteet 1944–1981 – sen tieteellinen tasohan herätti tuoreeltaan keskustelua ja muun muassa dosentti Juhani Suomi oli sitä mieltä, ettei teos täyttänyt väitöskirjan vaatimuksia / wikipedia.).

Puolueensa oikean laidan kulkijana hän ei ollut koskaan puheenjohtaja Kalevi Sorsan suosiossa, joten ministerinpaikat ja muut korkeat poliittiset tehtävät kiersivät hänet. Ilmeisesti kostoksi Lehtinen oli yksi Martti Ahtisaaren ”keksijöistä”, jotka ryhtyivät ajamaan politiikan ulkopuolista valtiosihteeri Ahtisaarta SDP:n presidenttiehdokkaaksi vuoden 1994 vaaleihin. Puolueen esivaalissa Ahtisaari löi Kalevi Sorsan ja nousi lopulta presidentiksi.

Lasse Lehtinen oli myös mielestään presidenttiainesta, kun hän kesällä 2011 ilmoitti tavoittelevansa SDP:n presidenttiehdokkuutta vuoden 2012 presidentinvaaleissa. Lehtinen kuitenkin vetäytyi ehdokkuuden tavoittelusta Paavo Lipposen ilmoittauduttua kisaan mukaan saman vuoden elokuussa. Ryhtyikö hän sitten kostotoimenpiteisiin, kun huhtikuussa 2012 Helsingin johtava kihlakunnansyyttäjä nosti Lehtistä vastaan syytteen törkeästä kunnianloukkauksesta liityen Onni suosii rohkeaa –romaaniin? - Lehtinen vältti oikeudenkäynnin pyytämällä anteeksi. Lehtinen toimi Amer-yhtymä Oyn Savumerkki-lehden toimittajana vuosina 1990–2002 ja Amerin sidosryhmäjohtajana 1990–1993.

Rajendra Kumar Pachauri sen sijaan Lehtisen vähättelyistäkin huolimatta on intialainen taloustieteen ja tuotantotalouden tohtori – ’pääsipäs unohtumaan’ sekin Lehtiseltä. Pachauri on osallistunut IPCC:n työhön vuodesta 1995 lähtien. Hän on toiminut IPCC:n johtajana 2002 - 2015. IPCC sai vuoden 2007 Nobelin rauhanpalkinnon yhdessä Yhdysvaltain entisen varapresidentin Al Goren kanssa. 

Pachauri erosi tehtävästään 24. helmikuuta 2015, kun entinen työtoveri on syyttänyt häntä seksuaalisesta häirinnästä. Lasse Lehtinen ei päivitä tietojaan tässäkään  - olisi jo korkea aika! -  ikään kuin Pachauri olisi edelleenkin insinöörinä rautateillä ja toimisi vieläkin YK:n ilmastopaneeli IPCC:n puheenjohtajana…

Pachauri on opiskellut Yhdysvalloissa North Carolina State Universityssä, ja suorittanut tohtorin tutkinnon sekä tuotantotaloudessa (industrial engineering) että taloustieteessä. Hän on luennoinut mm. Yhdysvaltain ja Intian yliopistoissa, ollut tutkijana Maailmanpankissa ja toiminut neuvonantajana YK:n kehitysohjelmassa (UNDP) vuosina 1994–1999. Pachauri on ollut jäsenenä useissa kansallisissa ja kansainvälisissä johtokunnissa ja komiteoissa (tieteellinen, tutkimus, kunnallinen, ammatillinen ja yritykset). Hän on saanut korkean intialaisen palkinnon Padma Bhushan Intian presidentiltä tammikuussa 2001.

Pachauri on Itä-Suomen yliopiston kunniaprofessori. Presidentti Tarja Halonen myönsi Pachaurille Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan kunniamerkin vuonna 2010. Hänen johtamallaan monialakonserni TATA:n tutkimusyksiköllä TERI:llä on toimisto Joensuussa Itä-Suomen yliopiston kampuksella.

Lehtisen mukaan ilmastotiede on politisoitunut. Politisoituneita eivät ole muut kuin Lehtisen ao. mielteet hengenheimolaisineen. Politisoitumaton ilmastotiede ei hae, ei voi – tieteellisyytensä säilyttäen - eikä tarvitse hakea tukea eikä vahvistusta teorioilleen ydinvoiman vastustuksesta enempää kuin uusiutuvien energioiden lobbauksistakaan. - Sensijaan uusiutuvien energioiden esiinmarssi ydinvoiman kustannuksella/häviämisellä on vääjäämätön tosiasia ilmastonmuutoksen hillinnässä.

EU:n kaatopaikkakieltokin tulee voimaan vuonna 2016, jolloin viimeistään jätteenpolttokin kaikkinensa (lanta ?,  Hevosenlanta lämmitti eduskunnassa, -  Hyötykäyttö tuottaa verotuloja ja luo työpaikkoja , etc.)  kuuluu jo ympäristötieteen hyödynnän  ’aliohjelmiin’ - kuten ekologiseen ympäristöön ja sen huoltoon itsestään selvästi kuuluukin - ja olisi pitänyt kuulua jo aikapäätä sitten – ilman epävihreitä Lehtis-pravdojakin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (58 kommenttia)

Käyttäjän MikkoPaunio kuva
Mikko Paunio

Hei, tässä tietoa kirjasta eli kirjan synopsis, kun kirjoittaja ei näemmä lukenut sitä. Mikko Paunio

Paunio M. Vihreä Valhe -Valheen sysimustat juuret, salakavalat lonkerot ja murheelliset seuraukset - Auditorium (256 sivua) - Kirjan julkistamistilaisuus - kirjailijan puheenvuoro, Bulevardi 5 A, 31.3.-15 klo 13

Suomen massatiedonvälitys ja koulut aina korkeakouluja myöten edistävät Suomen virallista kestävän kehityksen sanomaa, johon kuuluu mm. energian ja veden usein vääränlainen säästäminen ja ideologinen jätteiden kierrätys. Myös Suomen virallinen kehityspolitiikka lähtee samoista lähtökohdista, vaikka maailman köyhillä ei ole sähköä ja riittävästi vettä perustarpeidensa tyydyttämiseksi.

Tämä kirja esittelee kestävän kehityksen historiaa, sen keskeisiä kansainvälisiä ja kotimaisia toimijoita ja politiikka-arkkitehteja. Kestävän kehityksen silotellun ulkokuoren takaa paljastuu karu todellisuus, jossa mm. tähtitieteellisen kalliisti kompostoitu biojäte on päätynyt kaatopaikoille hyvinvoivassa Suomessa ja muodikas bioenergiatalous nojaa unelmiin ja köyhtyviin veronmaksajiin. Toisaalta köyhimpiä maita kovakouraisesti kohtelevan ympäristöpolitiikan tekemisen ytimeen YK:ssa ovat vuosikymmenten ajan vaikuttaneet korulauseiden taakse piiloutunut New Age ympäristöuskonto, mistä suuri yleisö on ollut autuaan tietämätön.

Kirja tuo esiin ympäristöuskonnon kielteiset vaikutukset harjoitettuun maailmanlaajuiseen terveyspolitiikkaan. Kun maailmanlopun ennustajat leimasivat varovaisuusperiaatteeseen vedoten sähkön ja veden kulutuksen synniksi, veden kulutusta lisäävä hygieenisten periaatteiden edistäminen hylättiin maailman kehitysagendalta. Näin aikaisempi kehityspolitiikan keskeisin pilari eli ympäristöterveydenhuollon edistäminen työnnettiin syrjään.

Laaja hygieenisten periaatteiden omaksuminen ja ympäristöterveydenhuollon kehittäminen mahdollistivat aliravitsemuksen hävittämisen nykyisistä teollisuusmaista ja niiden kansanterveysvallankumouksen. Maailmanlaajuisesti 800 miljoonaa ihmistä kärsii edelleen aliravitsemuksesta ja 50 % sen seurauksista olisi ehkäistävissä parantamalla köyhien ihmisten hygieenisiä oloja.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Mikko,

hei, oletkohan jokin selvännäkijä, kun oletat noin vain "kun kirjoittaja ei näemmä lukenut sitä"? - Oleellista ei kuitenkaan siltikään ole se, mitä ko. vuonna 1990 - siis yli 14 vuotta sitten - julkaistu kirja ko. tiivistettynä yleiskatsauksenakin sisältää - tosin vain ns. kaunisteltuna sellaisena (ristiriitainen siten jo kirjan otsikon kanssa - siis vie pohjan pois kirjan oikealtakin sanomalta!!) , vaan onko sen sanoma kokonaisuutena enää tänään yleisesti ottaen, siis läheskään tieteellisesti yleispätevä, relevantti saati hyödyllinen. Valitettavasti ei ole - päinvastoin valitettavan vahingollinen juuri vihreisiin ja heidän edesmenneisiin virhepäätelmiinsä nähden.

Ko. synopsiin kerätty "hyvä sanoma" sinänsä on ihan ok, eli kirjan pelkkää vieläkin voimassa olevaa hyötytavoitetta ei sinänsä voida kiistää.

Joillakin aloilla tiedon puoliintumisaika on kuitenkin jo alle vuosi ja tiedon unohtamisaika usein sitä paljonkin lyhyempi, eritoten politiikassa, varsinkin vihreiden jo vuosikymmenisessä vastustuksessa. Tiedon puoliintumisaika on lyhentynyt koko ajan eli myös tietomme, osaamisemme, näkemyksemme ja tiedon hyödynnettävyys muuttuu koko ajan. Tietomme, kokemuksemme ja näkemyksemme myös vanhenee entistä nopeammin. Ja samalla vanhenee ja rapautuu se kumuloitunut asiantuntijatieto, jos sitä ei aktiivisesti päivitetä ja uusita.

Ole hyvä ja kiireesti uusi - valheet poistamalla, tnx.!

Kirja "Vihreä valhe" on tänään jo paljolti nykyelämässä, ao. vihreissä ja vähemmän ekologisissa tekniikoissa, taloudessa ja kysymyksissä yleisesti pätemätön - historiallisena teoksena toki mielenkiintoinen ja sinänsä taas valitettavasti melkoinen kehityksen jarru - jota pravdaa Lehtinen ja Korhola & co on taas vieläkin vaan toistellut 'raamattuna' vuosien saatossa jo lukemattomaia kertoja. Ja, kuten myös jo totesin, tietyt "vihreät virheetkin" ("valheet") alkavat olla jo toivottavasti kaikki edesmenneitä - kestävä kehityskin vääjäämättömästi, tosin tuskastuttavan hitaasti, ainakin meillä todellisena kehitysmaana monessakin suhteessa!, kehittyy.

Kirjasi on hyvä kouluesimerkki eräänlaisesta ympäristöuskonnosta sekin - ei ko. yleiskoosteen osalta, se pätee yleisesti tänäänkin niin puutteellinen, kattamaton kuin tänään jo onkin. - Vain ympäristösyntejämme kaivelemalla menee kehittyväkin lapsi vain likaveden mukana alas - herättää vain kaikenmoisia lisävastareaktioita! - kun nimenomaan päinvastoin pitäisi tapahtua, kuten kirjoittajankin agendana, hyvänä tavoiteena lienee ollut.

Mihin unohtui kirjasi synopsistakin? :

Kuka on vihreän valheen pauloissa? Ydinvoimaan luottava Mikko Paunio ahdistaa vihreää puhetta puolustuskannalle - mutta terävöityykö se? :

"Mutta jos päätyy hyväksymään Paunion avausväitteen, jonka varaan koko kirja perustuu, silloin väite kyllä koskee myös kirjaa itseään."

http://www.hs.fi/arviot/kirja/a1353055093403

Mauri Pekkarinen vastaa Eija-Riitta Korholan koviin väitteisiin: ”Täyttä valhetta”:

http://www.iltasanomat.fi/vaalit2015/art-142717413...

Juha Ahvio sunnuntaina – ”Kestävän kehityksen” vihreä valhe :

http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/367/juha_a...

"Lainasin tämän kirjan eilen kirjastosta. Suoraa tekstiä Vihteistä! Aika maukas ote tämäkin:"Pehmojen maailmanrakastajien alta kuoriutuu monasti häikäilemätöntä propagandaa ja niljakkaita temppuja sumeilematta käyttävä ihmiseen vaikuttamisen ammattilainen."

Tai:"'Ekon' varjolla vihreät haluavat kontrolloida automerkkimme, deodoranttimme ja asuntojemme lämpötilan." Vaihtakaapa "ekon" tilalle "monikulturismi"..."

"Tuli sitten pikaluettua koko opus. Ydinvoimasta Paunio puhuu asiaa, mutta sortuu monessa muussa asiassa puhumaan lööperiä. Hän esimerkiksi väittää keskieurooppalaisten elävän suomalaisia pitempään koska he syövät
vähemmän maitotuotteita. Erittäin törkeä valhe. Ranskalaiset syövät paljon enemmän etenkin voita.

Paunio ei myöskään tajua afrikkalaisten tolkutonta väestönkasvua vaan ylistää mm. rokotuksia, jotka lisäävät keenerien määrää edelleen."

http://hommaforum.org/index.php?topic=10406.0

Jätteiden polton vastustaminen, vihreä valhe :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/j-...

Käyttäjän MikkoPaunio kuva
Mikko Paunio

Nyt on Ilkka hyvä mennyt kaikki pullat ja vellit ihan sekaisin.... Vanha kirjani kyllä Elon laskuopin mukaan julkaistiin yli 24 eikä 14 v sitten. Aika rientää. Nyt on tullut ihan uusi kirja, vaikka pääotsikko on sama.

Suosittelen myös ajatusten ryhmittelyä, että niistä voisi selkoa saada....

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #3

Mikko,

miksi et tarttunut itse asiaan, vaan sen puutteessa lillukanvarsiin? - no, kiitos kuitenkin viivästyneestä - olisit korjannut jo aiemmin ettei olisi tarvinnut puuttua niinkään vanhoihin! - 'uusiotiedotuksestasi' ja aikalukemakorjauksesta - aika rientää - mutta ei se "uudistettusikaan" muuta itse asiaa sinänsä miksikään - samaa vääristelevää moskaahan vain nimenomaan toistelevat siitä "markkinoiden" osaltaan sekä Lasse Lehtinen että Eija Liisa Korhola ja muut - toistellen vaan samaa vääristelevää, asiasta jokseenkin tietämätöntä säveltä, valitettavasti. Sama kaiku askelten - uudessa paketissa vain! - Ole hyvä ja tutustu sinäkin itse ko. teknistaloudelliseen aiheeseen - riittääkö kompetenssisi? - eikä pelkkään ns. uudistettuun, silti ikävän asenteellisesti värittyneeseen pamflettiisi, alkaen vaikka tutkimalla ajatuksella monen monia blogejani linkkeineen sivuiltani:

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayt...

P.S. Suosittelen selkeitä tarkennuksia "päivitetyn" kirjasi markkinointiinkin - ellet, pysyt edelleenkin ns. linjallasi - ikävä kyllä.

P.S.S. Vaikka Korholakin 'mainostaa' uutta ja samaa kirjaasi:

"Nykyisin Paunio on lääkintöneuvos ja maailmanpankissa kansainvälisen uran tehnyt tutkija. Tänään hän on julkaissut uuden kirjan Vihreä valhe – valheen sysimustat juuret, sen salakavalat lonkerot ja murheelliset seuraukset. Kyseessä on jatko-osa neljännesvuosisata sitten kirjoitettuun teokseen. Paunion mukaan vihreällä aatteella on suora yhteys viime vuosisadan antihumanistisiin ja totalitäärisiin ideologioihin." hänkin silti toistelee vanhoja teemojasi:

"Suosittelen tutustumaan kirjaan, enkä paljasta siitä liikoja, mutta yhden ajankohtaisen ja hyvin läpimenneen valheen haluaisin nostaa esiin. Viimeksi törmäsin siihen viikonloppuna kun paneelikeskustelussa mainitsin uusiutuvan energian markkinoita vääristävät ylisuuret tuet. Joku yleisöstä huusi: entäs fossiilisen energian tuet. Olisin halunnut vastata mutta aika loppui.

Vihreiden painavin argumentti uusiutuvien tuen puolesta on väite, että fossiilisia tuetaan kymmenkertaisesti. En ole koskaan kuullut kenenkään perustelevan kunnolla tätä väitettä: mitä se tuki oikein on."

Moinen valhe on kumottu jo monen moneen kertaan, silti Korholakin sitä toistelee - kuitenkin esimerkiksi:

"Heikki Korpela
2.4.2015 00:36
Jokunen hajanainen huomio:

Ympäristölle haitallisten tukien arviointi Suomessa perustuu kansainväliseen, teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö OECD:n määrittelemään kriteeristöön. (Ks. http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Julkaisut/Raportteja_RA/YMra132013_Ympariston_kannalta_haitallis(10428) ). Myös esimerkiksi Valtiontalouden tarkastusvirasto on hiljattain kiinnittänyt erityisesti energiaverotukiin huomiota raportissaan: http://www.vtv.fi/files/4239/15_2014_verojarjestel...

Käytännössä voi sanoa, että Suomessa arvioidaan erityisesti kilpailuvääristymiä, jossa *samasta* toiminnasta tai haitasta joutuu maksamaan *erisuuruista* veroa riippuen siitä, minkälaisen nimikkeen toiminta saa. Joissain harvinaisemmissa arvioissa tukena saatetaan pitää myös sitä, että veroa kerätään vähemmän kuin toiminnan ulkoiskustannuksen verran (esimerkiksi hiilen tai puun vääränlaisen polton aiheuttamien terveyskustannusten verran, jolloin niitä poltetaan liikaa suhteessa niiden rajahyötyihin ja rajakustannuksiin).

Miksi tällainen toiminta on "tukea"? Havainnollistetaan kärjistämällä. Kuvitellaan, että taloudessa on kaksi henkeä, Eija-Riitta ja Heikki. Molempien tulo on 100 euroa. Eija-Riitta maksaa 30 euroa veroa, mutta koska Heikki tykkää juoda kahvia, hän saa tehdä erityisen kahvinjuontivähennyksen ja maksaa vain 20 euroa. Ilman vähennystä molempien vero saman veron aikaan saamiseksi olisi 25 euroa.

Eija-Riitta tykkäisi muuten juoda teetä, mutta kahvinjuontivähennyksen ansiosta hänkin siirtyy juomaan kahvia. (Kun molemmat tekevät vähennyksen, nyt yleistä veroastetta on nostettava.) Olennaista ei nyt ole, että Heikki sai vähennyksen, mikä on kiva asia, vaan että vähennys kohdistui kahvinjuontiin, vaikka Eija-Riitta saisi teestä enemmän hyvinvointia. Tämä pätee muutettavat muuttaen, vaikka kyse olisi yritysten maksamista veroista tai valmisteveroista – joku nekin aina maksaa. Erityistä huomiota kannattaa nyt kiinnittää siihen, mitä ajattelemme, jos kahvin tuotantokustannus on 5 euroa/kg, mutta se aiheuttaa vaikkapa yhteiskunnalle terveys-, luonto- ja ilmastohaittoja pitkällä aikavälillä 10 euroa/kg. Onko 5 euroa/kg silloin oikea hinta?

Kaikkia verovähennyksiä ei kannata karsia, vaikka ne vääristäisivät kilpailua. Kaikille vähennyksille on sinänsä olemassa ihan hyvät perustelut – ei niitä muuten olisi säädetty. Tuki tuelta kannattaa miettiä, voiko saman tavoitetta (kilpailukykyä, työssäkäyntiä, jne.) edistää paremmalla keinolla.

Kun verovähennyksiä ja alempia veroasteita karsitaan, se tietenkin tuo valtiolle lisätuloja. Nyt tärkeää on, miten nämä lisätulot käytetään. Yksi vaihtoehto on suunnata juuri nämä tulot täysimääräisinä samoihin toimintoihin kuin mitä verotuilla on aiemmin tuettu. Kun meillä on olemassa esimerkiksi lista energiaintensiivisistä ja kilpailulle alttiista teollisuuden aloista, miksi emme suuntaisi näille aloille kohdennettua vastaavan suuruista työvoimakustannusten alennusta? Yritysten ja valtion rahavirrat eivät lyhyellä aikavälillä muutu mihinkään, mutta yritysten kannustimet säästää energiaa ja työllistää kasvavat. (Selvää toki on, että tukien leikkaaminen ei tällöin lyhyellä aikavälillä paranna julkisen talouden rahoitusasemaa, kyse ei ole säästöstä vaan uudelleen kohdennuksesta!) Mitä läpinäkyvämmin ja täydellisemmin tukien leikkaamisesta kertynyt raha kierrätetään takaisin kotitalouksille ja yrityksille, sitä hyväksyttävämpää leikkaaminen lienee. Samoin pitkäjänteisyys ja suunnitelmallisuus helpottavat tukien leikkaamista niin, että vaikutukset pysyvät kohtuullisina.

Kansainväliset arviot, kuten kansainvälisen energiajärjestö IEA:n arviot, fossiilisten tuista tehdään metodologisista syistä (tiedonkeruun vaikeus kasvaa selvästi) hieman suppeammin, ja ne antavat Suomelle kotimaista arviointia pienempiä lukuja. Ne painottuvat osin tämän vuoksi maihin, jotka tukevat omien luonnonvarojensa ylikulutusta nimenomaan hintojen kautta massiivisesti. Tuki on sinänsä tukea, vaikka sen tekisi esimerkiksi valtionyhtiö, joka hinnoittelee öljyä tai kaasua alle yleisten markkinahintojen.

Tällaisesta tuesta vain pieni osa (10 % tai alle) hyödyttää IEA:n mukaan köyhiä kotitalouksia vähän maasta riippuen. Vastapainoksi tuet mm. syövät potentiaalisia vero- ja vientituloja (tai valtionyhtiön voittoa), vähentävät järkeviä energia-alan investointeja, kannustavat kuluttamaan maan rajallisia luonnonvaroja liikaa, pitävät jalostusastetta matalana ja tuppaavat vielä historian valossa olemaan yhteydessä harvainvaltaan. Verrataan nyt vaikkapa kahden luonnonvaroiltaan rikkaan maan, Norjan ja Nigerian kehitystä ja ketkä siitä ovat hyötyneet.

Yritetään taas esimerkkiä. Valtionyhtiö Suomi-Papu tuottaa ja myy kahvipapuja suomalaisille ja saksalaisille. Oman maan kansalaiset saavat kahvipapuja halvemmalla kuin missään muualla. Myymällä kahvipavut käypään hintaan kaikille valtionyhtiö olisi tehnyt paljon isomman voiton – ja voinut jakaa sen osinkoina valtiolle. Kansalaiset olisivat osinkojen ansiosta maksaneet pienempiä muita veroja tai saaneet isompia tulonsiirtoja tai parempia palveluita. Osa olisi vähentänyt kahvinkulutustaan, koska ei pitänytkään sitä tuotteen oikean markkinahinnan arvoisena. Osa olisi ehkä alkanut kehittää kahvipapujen lisäksi parempia espressokoneita. Hyötyivätköhän nyt kansalaiset ja kansantalous varmasti?

Merkillepantava ero fossiilisissa luonnonvaroissa tietysti on se, että toisin kuin kahvipapuja, kussakin valtiossa on fossiilisia vain rajallinen määrä tiettyyn hintaan saatavilla. Jos talous perustuu vain niiden kaivamiselle, niiden loputtua voi tulla rupiset ajat. Aikojen rupisuuden lähenemistä ei ainakaan yhtään helpota se, jos maa itse käyttää luonnonvaroja järjettömästi. Saudi-Arabiastakin on tulossa lähivuosikymmeninä nykytahdilla öljyn nettotuoja!

Viime aikoina todella monet köyhät maat ovatkin ihan itse tajunneet, että pidemmän päälle nämä tuet eivät ole maalle hyödyllisiä, vaikka ne ovat perinteisesti olleet suosittuja: http://www.iea.org/media/weowebsite/developmentsen... Fossiilisten tuet ovatkin pienentyneet, mutta ovat globaalisti yhä merkittäviä.

IEA:n raporttien (erityisesti World Energy Outlook -sarjassa) lisäksi myös EU:n komission eri energiatuista sekä eri energiamuotojen ulkoiskustannuksista tilaama julkaisu voi olla mielenkiintoista luettavaa: https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/docum... (kuten IEA:nkin tapauksessa, EU:n rajaus on metodologisista syistä suppeampi kuin Suomen oma)."

http://eijariitta.puheenvuoro.uusisuomi.fi/191508-...

Ko. esimerkki antaa jo hyvän kuvan kaikesta muustakin "uuden" kirjoitelmasi ns. "asiantuntijatasosta" - aiheetta enempää, ellei sitten kirjasi "kolmas painos" korjaa pelkkiä heittoargumenttejasi epätieteellisistä, mutuyleistävistä mustamaalauksistasi todella asiaperustelluksi...

Huom. En puolustele Vihreiden toivottavasti jo korjaamiaan virheitä, en omianikaan, päinvastoin!

Käyttäjän MikkoPaunio kuva
Mikko Paunio

Hyvä Ilkka Hyttinen. Jos koette tarvetta kommentoida tai arvioida uutta kirjaani, lukekaa se, älkääkä viitatko toisten kirjoituksiin tai puheisiin kirjastani. Mielestäni tämä on ihan kohtuullinen toive.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Mikko,

ellet tee pyytämääni kattavaa selvitystä miltä osin olet päivittänyt - oikonut - pelkkää naivistista propagandaasi teknistaloudellisilmastollisen tosiasialliseksi - teoksesi "mainostajat" ovat jo kertoneet "katsauksen" varsin riittävine "huulivoimineen" - toistelevat vain hengästyneinä vanhoja samojasi - eli kumonnut kattavasti esittämäni monen monet ao. tieteelliset tutkimukset, arviot ja skenaariot kumoamattomine ilmentymistrendeineen päivineen - et pelkästään vain tarkoitushakuisesti valikoiduin toisenkädentietoineen - en valitettavasti katso aiheelliseksi tuhlata vaivojani moisiin turhanpäiväisyyksiin.

"Ovatko epävihreät oman uskonsa lahko?"

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Energiavallankumous alkoi jo:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/en...

Fennovoiman julkistetut alihankkijat ovat venäläisyhtiöitä - Tippuneeko suomalaisille yrityksille ja työntekijöille murusia? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/fe...

Vuosi 2014 maapallon mittaushistorian lämpimin, vaikkakin eräät denialistit väittävät maapallon kylmenneen jo 18 vuotta :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/vu...

Energiasta keskeinen vaaliteema kevään eduskuntavaaleihin :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/en...

Kunnat eivät ymmärrä Fennovoiman riskejä - Onneksemme Tampere ei ole sotkeutunut hankkeeseen :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ku...

Ärsyttääkö fuusioperäinen bioydinvoima? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/rs...

Tukiviidakko III - Fossiilisen-, uusiutuvan- ja ydinvoiman "markkinaehtoisuutta" :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/tu...

Jäitä hattuun "Don Quijotet"! :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/j-...

Tukiviidakko II - Onko tukioikeuksien omistus Sinulla maanomistaja, vai ovatko ne vuokralaisellasi? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/tu...

Tukiviidakko I - Ikioma tuulivoimala sinullekin? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ik...

Väittämiä & kysymyksiä sekä näkemyksiä aiheesta, "Onko uuden ydinvoiman rakentamisessa mitään järkeä?" :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ky...

Kustannustehoton ja riskialtiin ydinvoiman rakentaminen on vakava rajoite kestävälle kehitykselle :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ku...

Ärsyttääkö aurinkovallankumous? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/rs...

Ilmastoa ei saa unohtaa - Työmies Putkonen unohti ilmaston :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ty...

Euroopan energiajärjestelmän uudistaminen & optimointi tarjoaisi jopa 81 miljardin euron vuosisäästön :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/eu...

Ärsyttääkö taistelu ilmastonmuutosta vastaan? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/rs...

Ärsyttääkö tuulivoima? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/rs...

Energiavertailu paljastaa maakunnan luonteen – Uskomaton väite, että tuulivoiman takapajulassa tuulivoiman rakentaminen olisi karannut käsistä :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/en...

Suomessa käytetään vuosittain turvetta enemmän kuin sitä syntyy!? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/pa...

BCD - Biotalous, Cleantech, Digitalisaatio - Kaikki ne ovat globaalisti kasvavia aloja ja niillä Suomi uuteen nousuun :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/bc...

Suomen maassa suuressa joko valmiina tai suunnitteilla 29 puupohjaista raaka-ainetta käyttävää biojalostamoa :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/su...

Pätevöityykö teoreettista filosofiaa ja teologiaa opiskelemalla EU:n energiakomissaariksi? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/p-...

VTT: 10 % tuulivoimaosuus pohjoismaisessa sähköjärjestelmässä ei aiheuta lisäsäädön rakentamistarvetta säätösähkömarkkinoille :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/10...

Aurinkoenergia on voittanut globaalin väittelyn - Toisiaan täydentävät aurinko- ja tuulivoima ovat vuosisadan halvimmat energialähteet :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/au...

Fossiilisen energian tukiaisilla rakentaisi vuosittain 100 000 uutta tuulivoimalaa :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/fo...

Kaikki tosiasiat puhuvat sen puolesta, että vihreä politiikka tukee työllisyyttä:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/vi...

Oli ydinvoimasta mitä mieltä tahansa ja oli Rosatomin voimala teknisesti miten hyvä ja "halpa" hyvänsä, on syytä tiedostaa ... :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ol...

Tanskassa melkein 400 kertainen tuulimyllytiheys verrattuna tuulivoiman eurooppalaiseen kehitysmaahan:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ta...

Ydinvoimala - maailman kallein rakennus, suurin tukiainen, suurin rakennusaikainen hiilijalanjälki :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/yd...

Kalliit ovat uusiutumattoman energiatuotannon loppusijoituksen lunnaat - Pelkästään tyhjät Olkiluodon kuparikapselit maksavat n. ½ miljardia €:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ka...

Ilmastoskeptikot politikoivat - heidän väittämiensä tukena ei ole mitään tuloksia tieteellisissä julkaisuissa:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/il...

Toteutuuko pahin kauhuskenaario, ydinjätteet meille, hyödyt muille?:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/to...

Fossiilienergiaa tuetaan 400 miljardilla eurolla - kuusinkertaisesti uusiutuvaan energiaan nähden:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/fo...

Kustannus ainakin 8 miljardia €, myöhässä ainakin 7 vuotta, työmaalla yli 300 veronkiertäjäyritystä - mikä se on?:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ku...

Keskitetty sähköntuotanto on maan perikato kriisitilanteessa:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ke...

Ydinvoimalahanke on uhkapeliä verovaroilla:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/yd...

"Uusiutuva energia on mahdollista 99,9 prosentin varmuudella" ja paljon muita kuluvan vuoden hyviä energia- & ympäristöuutisia :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/jo...

Parit kysymykset uudelleen Eija-Riitta Korholalle:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/pa...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Pitkäjänteisellä työllä kohti uusiutuvan energian Suomea

Perjantai 10.4.2015 klo 18:00

(Kerroin Keskustan energialinjauksista Kalajoella Tapion Tuvalla 10.4.2015. Tässä tiivistelmä.)

Puhdas kotimainen energia on Suomelle tärkeä voimavara ilmastonmuutoksen torjumisessa. Korvaamalla esimerkiksi kivihiilen ja öljyn kotimaisella uusiutuvalla energialla voimme luoda kaikkialle Suomeen työtä, yrittäjyyttä ja kasvua. Toteuttamalla Keskustan energialinjauksen voimme parantaa kauppatasettamme kahdella, jopa lähes kolmella miljardilla eurolla vuodessa.

Energialinjaustemme mukaan uusiutuvan energian osuus Suomen energiantuotannossa nostetaan yli 60 prosenttiin vuoteen 2034 mennessä. Jo ennen tätä mahdollista luopua kivihiilen käytöstä ja sähköntuotannossa saavuttaa 100 %:n energiaomavaraisuus. Linjaustemme mukaan vuonna 2034 joka toinen auto Suomessa ajaa joko kotimaisilla uusiutuvilla nestemäisillä polttoaineilla tai uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä. Fossiilisen öljyn käyttö on mahdollista pudottaa samassa ajassa nykyisestä kolmannekseen. Myös piensähköntuotantoa auringosta, tuulesta tai bio- ja puukaasusta on mahdollista lisätä merkittävästi. Näin mahdollisimman moni suomalainen voi osallistua hajautettuun sähköntuotantoon.

Tämä kaikki on mahdollista päättäjien, yritysten ja kansalaisten yhteistyöllä. Tässäkin asiassa tarvitsemme puoluerajat ja vaalikaudet ylittävää yhteisymmärrystä. Yritykset ja yksityishenkilöt investoivat uusiutuvaan energiaan vain, jos päättäjiin ja esimerkiksi uusiutuvan energian verokohteluun voidaan luottaa. Uusiutuvan energian edistäminen tarkoittaa myös sitä, että tieverkosta on huolehdittava ja älykkäät sähköverkot on otettava käyttöön.
Uusiutuvaa energiaa on syytä edistää myös eurooppalaisessa päätöksenteossa, sillä EU:n päästö- ja ilmastolinjaukset vaikuttavat myös Suomen energiapolitiikkaan. Uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen liittyvien ratkaisujen vientipotentiaali on Suomelle suuri mahdollisuus.

Tarvitsemme lähitulevaisuudessa uusiutuvien energialähteiden rinnalla sähköntuotannossa ydinvoimaa ja yhdistetyssä lämmön- ja sähköntuotannossa puuhakkeen ohella turvetta. Kotimaisen turpeen käytön tulee olla etusijalla tuontikivihiileen nähden. Edullinen perusvoima teollisuudelle on turvattava.
Keskustan arviot lähtevät siitä, että voimme saavuttaa uusiutuvan energian osuudessa yli 80 prosentin tason vuoteen 2050 mennessä. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mitä tiede ja tekninen kehitys tuovat tullessaan.

Uskon, että ala kehittyy lähivuosikymmeninä merkittävästi sekä energiatehokkuudessa että uusissa tuotantomenetelmissä. Täsmällistä vauhtia on mahdoton ennakoida. Tärkeintä on selkeä suunta kohti kestävää, uusiutuviin energianlähteisiin perustuvaa taloutta ja ilmastomuutoksen torjuntaa.
Tärkeintä on nyt, kun perusenergiantuotannon ratkaisut on pitkälle tehty, pyrkiä kaikin tavoin vauhdittamaan uusiutuvan energian lisäämistä aluksi 60 prosenttiin vuoteen 2034 mennessä."

http://www.juhasipila.fi/blogi.html

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Hannu Uusihonko: - Viime päivinä on jälleen keskusteltu sähkön yksikköhinnoista tuuli- ja ydinvoimatuotannon osalta. Suomeen viimeisen vuoden aikana rakennettujen tuulivoimaloiden keskimääräinen tuotantokustannus on 48 euroa megawattitunnilta. Olkiluoto kolmen hinta on nyt suunnilleen 60 euroa megawattitunnilta ja saattaa siitä vielä jonkin verran nousta. Suunnilleen samaan hintatasoon on arvioitu Fennovoiman Pyhäjoen tuotantokustannus. Länsimaihin ei enään kyetä rakentamaan halpaa ydinvoimalaa, sillä turvallisuusmääräykset nostavat hintatasoa merkittävästi. Ainostaan alikehittyneisiin maihin voidaan vielä rakentaa edullista ydinvoimaa turvallisuuden kustannuksella." :

Näkökulma: Olkiluodosta voi poikia iloinen yllätys sijoittajille, vaan ei kuluttajille

Olkiluoto 3 voi vielä osoittautua loistodiiliksi, vaikka se tuottaa tulevaisuudessa ylihintaista ydinsähköä, kirjoittaa Anne Kauranen.

Kun atomien fissio viimein - tällä tietoa vuonna 2018 - hurahtaa käyntiin Olkiluodon uudessa ydinreaktorissa, langoille virtaa hyvin kallista ydinsähköä. Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) professori Esa Vakkilainen laski pyynnöstäni, että nykytiedoilla sähkön tuotantokustannukset Olkiluoto 3:ssa ovat nousemassa yli 30 prosenttia ydinvoiman normaaleja tuotantokustannuksia korkeammiksi.

Palataan laskelmaan kohta, mutta kerrotaan ensin hyvät uutiset - sijoittajille. Olkiluoto 3 saattaa vielä tuottaa omistajilleen sähköä suorastaan alehintaan, jos lasku kaatuu ranskalaisten maksettavaksi.

Voimalan tilannut TVO ja sen ranskalainen rakentaja Areva riitelevät välimiesoikeudessa, kuka maksaa kulut lähes kymmenen vuoden myöhästymisestä. Ranskalaisten kannalta ikävämpää on se, että he lupasivat aikanaan toimittaa voimalan avaimet käteen -periaatteella, noin kolmen miljardin euron alehintaan. Vuonna 2012 Areva päivitti rakentamiskustannukset jo 8,5 miljardiin euroon.

///

Riidan lopputulos riippuu sopimusoikeuden kiemuroista, mutta TVO:n suuromistajat Fortum, UPM-Kymmene, Stora Enso ja Helsingin Energia eivät ole oikeudessa aivan heikoilla. Areva on jo kirjannut osan tappioista taseessaan. Sen sijaan TVO ei ole tehnyt julkisia varauksia tappioista.

Pelin mustapekka on jaossa kuluttajille, niin Suomessa kuin Ranskassakin. Iltalehti uutisoi keskiviikkona energiamarkkinoiden asiantuntijayritys Enegialta pyytämästään laskelmasta, jonka mukaan Olkiluoto 3:n myöhästyminen maksaa suomalaisille lähes kolme miljardia euroa korkeampana sähkön hintana. Lasku jakautuu kaikille sähkön käyttäjille, eli teollisuudelle ja kuluttajille, mutta kuluttajien sähkölaskuihin ei ole luvassa kompensaatioita jälkikäteen, vaikka TVO voittaisikin riitansa.

Areva kyntää parhaillaan syvässä tappiokierteessä. Sen pääomistaja on Ranskan valtio, joten vastuun mahdollisista miljardikorvauksista kantavat viime kädessä ranskalaiset veronmaksajat.

///

Entä se laskelma? Lappeenrannassa on seurattu sähkön eri tuotantotapojen kustannuksia jo 1980-luvulta lähtien. Vakkilaisen mukaan kustannustehokkainta sähköä tuotetaan ydin- ja tuulivoimalla. Vaan ei Olkiluoto 3:ssa.

LUT laskee, että tuulivoiman tuotantokustannus on 48,40 euroa megawattitunnilta. Normaalihintaisessa ydinvoimalassa kustannus on hieman edullisempi, 43,77 e/MWh. Sekin on paljon, kun ottaa huomioon, että sähkön tukku- eli myyntihinta on ollut viime aikoina 30-35 eurossa.

Olkiluoto 3 on omassa kategoriassaan. Sen tuotantokustannus nousee 57,64 euroon, sillä oletuksella, ettei pytingin lopullinen hinta kasva enää 8,5 miljardista ylöspäin. Mutta ei hätää, sijoittajat! Vakkilainen laskee, että vaikka välimiesoikeus mätkäisisi TVO:n maksettavaksi 1,5 miljardin korvaukset, suomalaisten osuudeksi Olkiluoto 3:n tuotantokustannuksista jäisi vain 30 e/MWh.

Lopun maksavat ranskalaiset. Merci!

http://www.iltalehti.fi/talous/2015040919487820_ta...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Biotalous nostettava vaalilupauksista käytäntöön:

http://www.lastuja.fi/biotalous-nostettava-vaalilu...

Ainespuun energiakäyttö on väistämätöntä :

http://www.vapo.fi/blogi/posts/41/ainespuun_energi...

Ympäristötarkastajat Vapossa – arvokasta työtä vastuullisen turvetuotannon puolesta :

http://www.vapo.fi/blogi/posts/44/ymparistotarkast...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Mari Saario | huhtikuu 14, 2015 8:52

Artikkelissa väitetään, että ydinvoiman ekologinen jalanjälki on pienempi kuin minkään muun energiamuodon. Tätä väitettä ei ole lähteistetty. Siksi, että se ei pidä paikkaansa. Yksittäisiä tutkimuksia on, mutta elinkaariarviointien (jotka muuten pitävät sisällään muutakin kuin hiilidioksidin) yhteenvetosivustot ovat kooneet yhteen kymmeniä eri LCA-arviointeja (http://www.nrel.gov/docs/fy13osti/57187.pdf). Ne eivät osoita minkäänlaista ydinvoiman ylivertaisuutta suhteessa uusiutuviin. Joten jos sitä ydinvoimaa haluaa pitää haitattomana sampona, se olisi kiva tehdä tieteellisesti pitävin perustein.

Mitä tulee väitteeseen lähienergian suhteesta energiayhtiöihin, niin aurinkopaneelien myynti on vain pieni osa asiaa. Tämäkin selviäisi näppärästi googlaamalla muutaman hetken tai vaikkapa kysymällä joltakulta lähienergiaratkaisuja valmistavalta yrityksen toimitusjohtajalta, että mitä käytännön vaikeuksia asiassa on.

Hajautetun energian ratkaisuja ovat esimerkiksi seuraavat:
• Pienten modulaaristen biokaasulaitosten käyttöönotto.
• Pienimuotoisen aurinkosähköntuotannon voimakas kasvu.
• Aurinkosähkön integroituminen rakenteisiin ja rakennusten pintoihin.
• Paikkatiedon kehittyminen tukemaan lähienergian sijoittamista, esimerkiksi pohjavesialueiden, tuuliolot, aurinkoiset alueet.
• Pienten tuulivoimaloiden kehittyminen ja muodonmuutokset.
• Hybridiklusterit, esimerkiksi aurinko- tai pientuulivoiman yhdistäminen pienvesivoimaan takaisinpumppauksella.
• Lähituotannon kasvun aiheuttamat haasteet sähköverkoille.
• Mittaroinnin mahdollisuudet, esimerkiksi lämmön ja sähkön takaisinsyötön ja nettolaskutuksen kehittyminen.

Erilaiset normit voivat estää kehitystä. Esimerkiksi rakennusten energialuvussa ei tällä hetkellä huomioida uusiutuvan energian tuotantoa. Myös erilaisia hybridimalleja on vaikea toteuttaa järjestelmien rajapintojen vuoksi, esimerkiksi keskitetyn lämmön ja sähkön jakeluverkkojen ja hajautetun pientuotannon yhdistäminen ja nettolaskutusmalli ei ole mahdollinen.

Sähköverkon haltijat voivat viivyttää piensähköhankkeita sähköverkkokytkennän aikataululla, kustannuksia ja teknisillä vaatimuksilla. Esimerkiksi USA:ssa on yritetty standardoida piensähkötuontannon verkkokytkentöjä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Vaikka juridisesti piensähkön tuottajalla on oikeus saada laitoksensa kytkettyä verkkoon, verkonhaltijan aikataulut, kustannukset, ja tekniset vaatimukset voivat olla vaikeita ja valitustie on hidas. Paikallisilla sähköverkkoyhtiöillä ei ole oikeutta tai velvoitetta maksaa piensähköstä, vaan mahdollinen tuottaja joutuu etsimään sille markkinat itse. Useat sähkön myyjät ostavat ylijäämäsähkön, mutta hinta vaihtelee. Joskus ylijäämäsähkö otetaan vastaan verkkoon ilman tuottajahintaa.

Tuore ympäristöhallinnon selvitys (ministeri Lauri Tarastin työryhmän tulos) eri ympäristömenettelyjen sujuvoittamisesta pitää sisällään asiaa lähienergian ja pienaurinkovoiman edistämisestä ja esteistä."

https://planeetta.wordpress.com/2015/04/14/vihreid...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Uusi energiapolitiikka 2015:

http://www.energiapolitiikka.fi/

Professoreiden energiapoliittinen kannanotto:

http://www.ym.fi/download/noname/%7B97733276-39FA-...

Kasvua ja työllisyyttä uudella energiapolitiikalla :

https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/43024

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 02:01

Kolme pointtia miksi Saksan pienkuluttajien sähkön hinta on noussut:

(1) Koska suurin osa uusiutuvien tuista on peräisin ajalta, jolloin aurinkosähön tuet olivat noin 400 % nykyistä suurempia eli noin 300-400 euroa per MWh. Eli vuosina 2009-2011. Tänään tukien vastaanottaminen uusien aurinkosähköjärjestelmien kohdalla ei enää edes kannata, vaan järkevämpää on vain syrjäyttää verkkosähkön kysyntää. Tuulivoima puolestaan saa tukea per MWh noin kaksi kertaa enemmän kuin fossiilinen ja ydinvoima. Eli hiukan, mutta ei edes niin paljoa että sillä kompensoitaisiin fossiilisen energian ulkoishaitat.

(2) Saksalaiset halusivat mahdollisimman korkean pienkuluttajien sähkön hinnan, jotta ne jotka urputtaa kalliista pienkuluttajien sähkön hinnasta, niin ostakoot aurinkopaneelit ja tuottakoon sähkönsä itse. Tänään sähkö maksaa Saksassa omakotitaloudelle noin 150-170 euroa per MWh, jos omakotitalon omistaja asentaa katolleen aurinkosähköjärjestelmän sekä akkupankin autotalliin. Ledivaloilla ja sähköautolla kuluttaja voi vielä entisestään keventää sähkölaskunsa loppusummaa.

(3) Sen sijaan teollisuussähkön (vuosikulutus yli 150 GWh) hinta Saksassa on laskenut ja vajosi juuri viime vuonna jopa Ranskan alapuolelle. Näin ollen teollisuussähkön hinta Saksassa on Euro-alueen halvinta. Ja koska takeet halvan teollisuussähkön jatkumiselle pitkälle tulevaisuuteen ovat vankat, niin tämän vuoksi mm. UPM keskittää tuotantoaan Saksaan."

"Jouni Valkonen
16.4.2015 02:19 Vastaus kommenttiin #5

Parempi systeemi olisi ottaa halvat paneelit vastaan, tukea EU:n sisäistä paneelintuotantoa, ja periä EU:n sisäisen paneelituotannon tukiin käytetyt eurot korkeineen takaisin Kiinan valtiota.

Käytännössä näillä tuontitulleilla rankaistaan eurooppalaisia kuluttajia ja kiinalaisia aurinkosähköfirmoja eli käytännössä lyödään kapuloita uusiutuvan energiateknologian kehityksen rattaisiin. Kun pitäisi rankaista nimenomaan Kiinan valtiota.

Ehkä tämä on yksi niistä globaalin vapaakaupan absurdisismeistä. Ehkä sellainen systeemi olisi sittenkin parempi, että valtiot ja kauppaliitot (EU) vain tukisivat paikallista tuotantoaan niin paljon kuin on kyseisellä talousalueella on varaa tukea. Tämä tasapaistäisi kilpailun, jolloin kehitysmaat eivät pääsisi trollaamaan markkinoita halpatyövoimalla ja palkkojen polkemisella.

Palkkojen polkiminen, halpatyövoima ja ylipäänsä matala palkkataso on myös suoraa tuotannon subventointia."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 01:46

Joni Knuutti kirjoitti: """Aurinkosähkövoiman asennushinta on edelleen kaksin-kolminkertainen verrattuna perinteisiin voimaloihin nähden."""

Ei haittaa, koska aurinkosähkö menee itsekulutukseen, joten aurinkosähkö ei kilpaile sähkömarkkinoilla, vaan se kilpailee verkkosähkön kanssa. Riittää siis että aurinkosähkö on halvempaa kuin verkkosähkö siirtomaksujen ja verojen jälkeen.

(huom. EU:n melkein 50 %:n tuontitullilla kiinalaisille paneeleille on merkittävä vaikutus sille, että aurinkosähkö on niin kallista kuin on Euroopassa.)

Joni: """- Vuotta 2012 edeltäneen viiden vuoden aikana on rakennettu globaalisti yli 350GW hiilivoimaa, yli kaksi kertaa enemmän kuin sitä edeltävän 10 vuoden aikana."""

Tämän vuoksi tarvitaan aitoa globaalia #energiaremonttia. Ja uusiutuvan energiateknologian hinta on pakko painaa niin alas että köyhinkin intialainen valitsee mieluummin uusiutuvan energian kuin hiilivoiman.

Joni: """-Tanskassa, jossa tuulivoimaa on tunnetusti merkittävä osa tuotannosta, on koko maapinta-alalla 2-3m/s (8-9m/s vs. 5-6m/s) suurempi keskituulinopeus 80m korkeudessa verrattuna suurimpaan osaan Suomesta."""

Tanskassa myös vaihtelut tuuliolosuhteissa ovat suurempia, koska pieni maa on yhden sääilmiön vaikutuksen alueella. Suomessa sen sijaan pohjoisessa voi tuulla, kun etelässä on tyyntä, joten jonkintasoista tuulivoiman tuotantoa saadaan joka päivä. Tämän vuoksi vain tuulivoiman mediaaniteho on merkitsevä, koska halutaan mahdollisimman vakaata sähköä. Tässä suomi on siis edullisemmassa asemassa koska tuuliolosuhteet ovat vakaampia.

Tanskassa siis nimellisesti tuotetaan paljon tuulisähköä, mutta merkittävä osa siitä on arvotonta roskasähköä, jolla ei ole muuta arvoa kuin että sitä voidaan dumpata naapurimaiden, erityisesti Norjan, verkkoon. Tämän vuoksi ero Suomen ja Tanskan välillä ei ole niin merkittävä, kun puhutaan tuotettujen tuuliwattien _arvosta_.

Joni: """kansan tietoon on kuitenkin tuotava reilusti seuraukset, joita esimerkiksi Saksan valinta on aiheuttanut: Laajoja sähkökatkoksia, """

Saksalainen sähköverkko on kylläkin maailman vakain. Saksassa on noin 10 kertaa vähemmän sähkökatkoja kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Eli tuossa yritit tuputtaa kansan tietoon puhdasta väärinkäsitystä, koska asia on täsmälleen päinvastoin.

Joni: """sähkön hinnan nousu [Saksassa]"""

Saksassa vain pienkuluttajien sähkön hinta on noussut, koska saksalaiset halusivat että se nousee. Sen sijaan raskaan teollisuuden (kulutus yli 150 GWh/a) sähkön hinta on laskenut noin 30 % tällä vuosikymmenellä. Saksan teollisuussähkö alitti viimevuonna myös Ranskan teollisuussähkön hinnan. Tämän vuoksihan Saksan raskas teollisuus on yksi suurista Energiewenden tukijoista, koska on ylivoimaisesti suurin Energiewenden hyötyjä.

Joni: """, huoltovarmuuden heikkeneminen jne."""

Miten ihmeessä tuulimyllyjen tai hajautettujen aurinkosähköjärjestelmien asentaminen heikentää huoltovarmuutta? Jos meillä on kriisi päällä, niin toki siirrytään pois kapitalismista, ja tehtaat voidaan sulkea yöksi kun aurinkosähköä ei ole saatavilla. Jos yösähkön hinta tuplataan nykytasosta ja päiväsähkön hinta puolitetaan, niin toki suurin osa kolmivuorotyötä teettävistä tehtaista sulkevat koneensa yöksi.

Joni: """Tämän sanottuani, itse uskon monipuoliseen energiantuotantoon."""

Tuo ei ole realististista, koska Saksan esimerkki hyvin osoittaa että jo pieni osuus uusiutuville ja erityisesti aurinkosähkölle, riittää ajamaan perusvoiman tuottajat syvään ahdinkoon. Tämän vuoksi kun aurinkosähkön osuus ylittää noin 20 % sähköenergiasta, niin kaikki perusvoiman tuottajat on ajettu konkurssiin ja käytännössä meidän pitää välittömästi hypätä sataan prosenttiin uusiutuvia.

Tätä voidaan kutsua perinteisten sähköntuottajien kuoleman kierteeksi (engl. Death Spiral), koska ainoa keino sähköyhtiöiden reagoida hajautetun tuotannon aiheuttamaan kannattavuuden laskuun on nostaa sähkön hintaa, mutta tämä kannusta entistä enemmän investoimaan sähkön paikalliseen tuotantoon ja varastointiin. Joten sähköyhtiöiden totaalinen romahdus on nopea ja raju.

Eli monipuolinen sähköntuotanto on taloudellinen mahdottomuus, koska käytännössä vain Diesel-generaattorit pystyvät menestymään samassa verkossa uusiutuvien kanssa . . . nekään ei kauan koska akkujen hinta putoaa nopeaa vauhtia ja sähkön varastoiminen akkuihin on pian halvempaa kuin Diesel-generaattorit."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Saksassa kylläkin energiayhtiöt tekivät viimevuonna jotain luokkaa 5 miljardia euroa tappiota ja niiden osakkeet ovat romahtaneet viimeisten viiden vuoden aikana. Samaan aikaan kun teollisuus siellä porskuttaa euro-alueen halvimman teollisuussähkön (kulutus yli 150 GWh/a) turvin pitkälle tulevaisuuteen.

En tiedä kenen etua Vartia ajaa, mutta Saksan Energiewende ajaa nimenomaan saksalaisen teollisuuden etua. Juuri tämän vuoksi Saksassa ei käytännössä ole Energiewenden vastaista lobbausta, paitsi energiayhtiöiden puolesta, koska saksalainen teollisuus on Energiewenden suurin hyötyjä.

Ps. teollisuus luo myös aitoa ja kestävää talouskasvua, koska se tuottaa konkreettisia asioita, joilla on konkreettinen arvo."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Jouni Valkonen kirjoitti jo 23.1.2013 aivan oikein:

Tuulivoima olisi todellinen vaihtoehto Suomelle — ja jopa teollisuudelle :

http://jounivalkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1307...

Ja samoin jo pari vuotta sitten:

Vuoteen 2025 mennessä puolet valmistetuista autoista on sähköautoja:

http://jounivalkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1418...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 01:09 Vastaus kommenttiin #31

Jotta aurinko- ja tuulienergia voisi kilpailla tasaveroisesti muun sähköntuotannon kanssa, niin se tarvitsisi kaksi asiaa:

(a) hiilidioksidi vero pitäisi ottaa käyttöön.

(b) uusiutuvien tarpeisiin optimoitu Smart Grid teknologia pitäisi ottaa käyttöön.

Sitä ennen meidän pitää vain tehdä paikkaaminen ja tukea aurinkosähköä, jotta se simuloisi hiilidioksidiveron ja smart grid teknologian vaikutuksia.

Eli virhepäättelysi on siinä, että oletat että ekaluokkalaisen koululaisen pitäisi suoraan alkaa väkertämään väikkäriä ja sitten morkkaat tätä ekaluokkalaista, kun hänen tohtorin väitöskirjansa hylätään. Ei näin, vaan ensin pitää luoda toimivat ja uusiutuvien ehdoilla suunnitellut markkinat. Vasta sitten me voidaan olettaa että uusiutuvat antavat meille niiden todellisen potentiaalin. Eli toisin sanoen, koko systeemi pitää rakentaa alusta alkaen uusiksi ja suunnitella se uusiutuvien ehdoilla.

#energiaremontti"

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 01:31

hyvähän siellä on huudella kun Ranskan veronmaksajat maksavat Olkiluoto-3:n rakennuskustannuksista noin 5 miljardia euroa. Areva on konkurssikypsä ja kaatunee pian omistajiensa, eli lähinnä Ranskan valtion, syliin.

Lisäksi OL3:n 10 vuoden myöhästyminen on maksanut ja tulee maksamaan suomalaisille sähkön kuluttajille noin 5 miljardia euroa, koska sähkön markkinahinta on ollut noin 5 % korkeampi kuin mitä se olisi ollut jos OL3 olisi valmistunut ajallaan ja suurin osa OL3:n tuotannon puuttumisesta on korvattu tuontisähköllä, Venäjältä ja Ruotsista.

halpaa ja halpaa ei siis ole ainakaan uusiutuvien vaihtoehdot.

#energiaremontti"

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 14:25

Olkiluoto kolmonen vaati ranskalaisten veronmaksajien tukea viisi miljardia euroa. Mitä tällä sitten saatiin? 10 vuoden myöhästyminen on maksanut ja tulee maksaa suomalaisille sähkön kuluttajille noin 5 miljardia euroa, koska sähkön hinta Suomessa on noin 5 % korkeampi kuin mitä se olisi ollut jos olkiluoto kolmonen olisi valmistunut ajallaan. Lisäksi 1600 megawatin sähkön tuotannon vaje on pääasiassa korvattu tuontisähköllä, joka suoraan vahingoittaa Suomen kansantaloutta.

Saksassa sen sijaan teollisuuden sähkö on jo euro-alueen halvinta ja esimerkiksi UPM keskittää tuotantoaan Saksaan. Tuosta käppyrästä nähdään teollisuussähkön laskeva trendi vuoteen 2013 saakka ja viime vuonna teollisuussähkön hinta Saksassa vajosi jo Ranskan alapuolelle:

http://energytransition.de/files/2014/07/60develop..."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 15:08

Jos sinua Saksan tilanne kiinnostaa, niin suosittelen että luet Miikka Salon tuoreen kirjan "Energiakäänne: Saksan ja Suomen energiapoliittiset valinnat"

http://www.visili.fi/fi/uutiset/2015/04/tilaa-tai-...

Siinä on ihan tutkittua tietoa siitä mihin saksalainen energiapolitiikka perustuun. Tutkittu ja faktaperustainen tieto on hyvin erilaista kuin mutut ja mielikuvat.

Vuonna 2014 Saksan hiilidioksidipäästöt olivat matalimmat muistaakseni 25 vuoteen. Lisäksi lisääntynyt hiilivoiman osuus johtuu käytännössä siitä, että uusiutuvien, erityisesti aurinkosähkön, tuotanto on erityisesti syönyt säätöön käytettyn kalliin maakaasuun osuuksia. Juuri kuukausi sitten Saksassa suljettiin lopullisesti vuonna 2010 käyttöön otettu huippumoderni maailman korkeimmalla, yli 60 %:n hyötysuhteella maakaasusta sähköä tuottava voimala, koska uusiutuvat söivät sen kannattavuuden."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Juha-Matti Hakala kirjoitti: "Vaikka paneelit olisivat ilmaisia, varastointi maksaa. Esim. akut. Tällä hetkellä akut maksaa 300 taalaa per kWh. Jos haluat akut talven OKTn 10 000kWhn kulutuksen takeeksi, niin akut maksaisi 3 miljoonaa. Vaikka akun hinta alenisi 90%, niin silti hinnaksi jäisi 300 000 taalaa. 30 vuoden investointi, $10000 vuosi, puolet vuoden sähköstä, tarkoittaisi hinnaksi 50USc/kWh."

Ei uusiutuva energia tarvitse kuin noin 12-120 minuutin tarpeisiin akkujen varastointikapasiteettia. Tällöin päästään kulutusjouston ja maalämmön hyödyntämisen kanssa noin 60-90 prosenttiin tuuli- ja aurinkovoimaa. 12 minuutin puskuri riittää noin 60-70 prosenttiin tuuli- ja aurinkovoimaa, kun 120 minuutin puskuri riittää noin 80-90 prosenttiin tuuli- ja aurinkovoimaa.

Loppu on helppo hoitaa puuhakkeella (missä saatavilla) ja/tai synteettisellä polttoaineilla.

Tuo 12-120 minuutin puskuri sen sijaan voidaan toteuttaa helposti ja nopealla aikataululla (vuoteen 2020 mennessä) hajautetuilla akuilla sekä sähköautoilla. Aurinkosähkön varastoiminen akkuihin tuli kannattavammaksi myöhempää käyttöä varten kuin sen syöttäminen verkkoon Saksassa jo vuonna 2013. Globaalisti koko muu maailma saavuttaa hajautettujen akkujärjestelmien pariteetin vuoteen 2020 mennessä.

Käytännössä suurin hidaste hajautettujen akkujärjestelmien yleistymiselle tällä hetkellä on ettei ole vielä kunnollista Smart Grid infrastruktuuria, joten sähköverkko-operaattori ei kykene vielä kontrolloimaan etänä kotitalouksien asentamia hajautettuja akkujärjestelmiä.

Eli käytännössä uusiutuvien tiellä on enää vanhanaikainen infrastruktuuri sekä vanhanaikaiset asenteet. Sekä ehkä kaikkein tärkeimpänä, saavutettujen etujen härkäpäinen puolustaminen. Näet miljoonat eläkesäästäjät menettävät eläkesäästönsä kun perusvoiman tuottajat ajetaan konkurssiin kun siirrytään sataan prosenttiin uusiutuvaa energiaa. Tämä siirtymä tulee myös olemaan katastrofaalisen nopea. Saksan perusvoiman tuottajat ovat jo ottaneet raskaasti osumaa, vaikka aurinko+tuulivoiman osuus on Saksassa vasta noin 20 %. Arevan konkurssia odotellessa lasketaan jo päiviä."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 15:30 Vastaus kommenttiin #24

Suomi, Suomi, Suomi ja Suomi. Me ei eletä missään Suomessa, vaan maapallolla. Pitäisi ottaa näissä asioissa globaali näkökulma. Toki Suomen pitää tehdä kuten muutkin kolmen pointin takia:

(1) EU määrää että Suomenkin on mentävä energiapolitiikassa samoilla linjoilla kuin muu EU. Joten Suomi voi tehdä energiaremontin vapaaehtoisesti nauttien edelläkävijän etulyöntiasemasta globaaleilla markkinoilla, tai sitten pakolla tuomalla teknologian ja osaamisen ulkomailta, lähinnä Ruotsista ja Saksasta.

(2) Koska koko muu maailma menee sataan prosenttiin uusiutuvia ja tarkemmin vielä sataan prosenttiin aurinkoenergiaa, koska aurinkoenergian innovaatiopotentiaali on korkein, niin on selvää, että suomalaistenkin pitää pyrkiä aktiivisesti näille eksponentiaalisesti kasvavile globaaleille markkinoille. Pienikin osuus kasvavilla markkinoilla kääntyy valtavaksi talouskasvuksi... Nokia kasvuakautenaan vastasi noin neljänneksestä koko Suomen talouskasvusta.

(3) Suomi voi aika hyvin kompensoida pimeän talven aiheuttaman aurinkoenergiapulan tuulivoimalla ja puuhakkeen polttamisella sekä tuomalla sähköä Ruotsista.

*

Kannattaa muistaa globaali perspektiivi, että väestön ja talouden kasvun takia vuoteen 2050 mennessä sähkön kysyntä kymmenkertaistuu nykytilasta. Tämä onnistuu käytännössä vain ja ainoastaan sadalla prosentilla uusiutuvia. Mitään muuta oikeasti toimivaa vaihtoehtoa ei ole olemassa. Joten me mennään sataan prosenttiin uusiutuvia, maksoi mitä maksoi. Me voidaan vain toivoa että uusiutuva energiateknologia kehittyy nopeasti ja siten sataprosenttia uusiutuvia maksaisi mieluummin vähemmän kuin enemmän.

Yksiasia on kuitenkin selvää, ettei uusiutuva energiateknologia kehity, mikäli sille ei luoda toimivia globaaleja markkinoita ja anneta ihmisille vapaita käsiä ja riittävää rahoitusta toteuttaa sitä missä he ovat parhaita ratkaisemalla ylitsepääsemättömältä näyttäviä ongelmia eli tuottamalla innovaatioita. Sata prosenttia vaatii valtavasti innovaatioita, mutta innovaatiot tuottavat myös aitoa ja kestävää talouskasvua."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 17:13 Vastaus kommenttiin #29
Ei uusiutuvat tarvitse kuin enintään kahden tunnin säädön tehtäväksi akuilla. Sitä pitempiaikainen säätö on kannattavampaa tehdä höyryturbiineilla.

Esimerkiksi Saksassa on tällä hetkellä 198 GW asennettua kapasiteettia ja keskimääräinen kulutus on noin 60 GW. Eli Saksassa on noin kolme kertaa enemmän asennettua kapasiteettia kuin mikä on sähkön kysyntä. Tämä johtuu siitä että nykyinen sähköverkko tarvitsee paitsi perusvoimaa ja säätövoimaa, niin lisäksi se tarvitsee sekä nopeasti käynnistyvää että hitaasti käynnistyvää varavoimaa. Suomessakin on useampikin hiilivoimala varalla odottamassa naftaliinissa sitä päivää että syystä tai toisesta ydinvoimaloita pitää ajaa alas enemmän kuin yksi.

Tuulivoimataloudessa sen sijaan ei tarvita kuin tuulivoimaa ja sille yksinkertainen säätövoima, joka toimii siis vuorokausitason säätövoimana, vuodenaikojen tason säätövoimana, nopeasti käynnistyvänä varavoimana sekä hitaasti käynnistyvänä varavoimana. Käytännössä siis tuulivoima taloudessa, mikäli on asennettu noin parin tunnin tarpeisiin hajautettua akkukapasiteettia, meille riittää yksinkertainen säätö. Eli säätövoimaa tarvitaan sekä käyttötuntien että asennetun kapasiteetin suhteen noin 50 % vähemmän kuin nykysysteemissä.

Nämä on hankalia asioita käsittää koska tuulivoima/älyverkko teknologia ja markkinat ovat niin perustavalla tasolla erilaisia kuin mihin perinteisen sähköverkon kanssa ollaan totuttu.

Inttämällä vastaan ja epäilemällä asiat eivät edisty. Tosiasia kuitenkin on että juna nytkähti jo liikkeelle, joten nyt on kiire, koska me vielä ehditään juoksemaan juna kiinni. Neljän vuoden kuluttua sen sijaan on aivan varmaa, että juna meni jo. Samoin menivät cleantechin tarjoamat vientimahdollisuudet."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
17.4.2015 12:57 Vastaus kommenttiin #53

Minulle ei nyt tule mieleen viimeajoilta onnistuneita ydinvoimahankkeita länsimaista. Joten Olkiluotoa ja Flamanville ovat jotakuinkin ainoa vertailukohta mitä ydinvoima maksaa tänään.

Ydinvoimassa on se ikävä puoli, että mitä pidemmällä ydinvoimateknologia on kehittynyt, sitä kalliimmaksi se tulee, koska paljostuu enemmän ja enemmän turvallisuuspuutteita. Esimerkiksi juuri vähän aikaa sitten paljastui että Flamanvillen ja Taishanin rakenteilla olevissa EPR:ssä on käytetty reaktoriastiassa väärää teräksen seosta, jolloin se tekee teräsrakenteesta liian hauraan. Nyt arvotaan että mitä tälle tehdään, koska sitä ei voida korjata purkamatta koko reaktoria.

Tämäkin virhe rakenteissa paljastui vain sen takia että me tunnetaan ydinvoimateknologiaa niin hyvin. 1970-luvulla kukaan tuskin olisi sitä huomannut. Tämän vuoksi 1970-luvulla ja 1980-luvulla rakennetut "onnistuneet" voimalaprojektit eivät kelpaa oikein vertailukohdaksi. Ja ylipäänsä silloinkin todellisten kustannusten arvioiminen on lähes mahdotonta, koska ydinvoimaprojektit olivat silloin tiukasti valtiovetoisia projekteja."

"Jouni Valkonen
17.4.2015 13:27 Vastaus kommenttiin #39
Ydinvoimakin tarvitsee huomattavaa säätöä, koska sähkön kysyntäkäyrä on vähän tämän näköinen:

http://www.eia.gov/todayinenergy/images/2013.08.27...

Saattaa olla intuition vastaista, mutta uusiutuvien kanssa tarvitaan tuntimääräisesti vähemmän säätövoimaa kuin perinteisessä perusvoimataloudessa. Tämän takiahan sähkön keskihinta on laskenut Saksassa niin paljon, koska säätövoimaa tarvitaan tuntimääräisesti vähemmän.

Käytännössä 100% uusiutuvien tuotanto pitää säätää siten, että tuulesta ja auringosta + akuista ja kulutusjoustosta saadaan noin 60-90 % sähkön kysynnästä. loput sähköstä tuotetaan säätyvällä lämpövoimalla, jonka kapasiteettikerroin on noin 25 % + vesivoimaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos sähkön keskikulutus on Suomessa noin 8 GW, niin meidän pitäisi asentaa noin 10 GW akkuvarmistettuja aurinkopaneeleja, noin 15 GW tuulivoimaa sekä noin 4 GW säätyvää lämpövoimaa. Loput saadaan vesivoimasta ja sähkön tuonnista."

"Jouni Valkonen
16.4.2015 17:25
Ei toi sanonta: "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt" tarkoita sitä että kyse olisi maksetusta lobbaamisesta tai että raha olisi taustalla. Vaan se tarkoittaa sitä, että ihmisten ajatusmaailma rakentuu sen ympärille mikä on tärkää ihmisen elämässä.

Esimerkiksi opiskelijat näkevät opiskelija-asioiden lobbaamisen tärkeänä, ei sen takia että he siitä hyötyvät, koska hehän ovat jo valmistuneet siinä vaiheessa kun mahdolliset muutokset tulevat voimaan, vaan sen takia että heidän ainoa läheisesti tuntemansa viiteryhmä on opiskelijat, joten he samaistuvat tähän ryhmään.

Kaj Luukkosen viiteryhmä puolestaan on hänen työpaikkansa eli hiilivoimala. Näin hän näkee oman viiteryhmänsä erityisen tärkeänä.

Tämä itseasiassa on todellinen psykologinen selitys sille, miksi maailmassa on niin paljon kansainvälisten yritysten aiheuttamaa pahuutta. Kyse ei ole siitä, että yrityksien johto olisi kiinnostunut vain rahasta ja nauttisi esimerkiksi kehitysmaiden työläisten oikeuksien polkemisesta ja luonnonvarojen riistämisestä, vaan he ovat ennen muuta kiinnostuneet heidän oman viiteryhmänsä hyvinnoista. eli sen viiteryhmän, jota he ovat itse rakentamassa. Ja siten näkevät oman yrityksensä toiminnan positiivisessa valossa.

Tämä on ihan peruspsykologiaa ja sitä on jopa paljon tutkittu. Ihmiset ovat vain kehnoja objektiiviseen arvojen tarkasteluun, vaan henkilöiden taustat vaikuttavat arvoihin ihan liikaa.

(oma viiteryhmäni on tässä asiassa, että olen koko pienen ikäni ollut kiinnostunut tieteestä ja teknologiasta, sen takia näen uuden teknologian potentiaalin niin tärkeänä)"

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
17.4.2015 17:24 Vastaus kommenttiin #58

Arvioisin, että sen jälkeen kun lyhyen aikavälin tavoitteet toteutuvat eli tuuli- ja aurinkosähkön määrä tuplataan vuoteen 2020-2025 mennessä, niin Saksan perinteiset energiayhtiöt menevät konkurssiin. Pois-lukien e.on, joka siis jo hankkiutui eroon fossiilisesta ja ydinvoimasta, ja keskittyi uusiutuviin.

Hiili- ja ydinvoimaloiden konkurssi jättää niin ison aukon Saksan sähkömarkkinoihin, että käytännössä Saksan on pakko mennä sataan prosenttiin uusiutuvia vuoteen 2030-2035 mennessä. Eli Saksan ei siis tarvitse siis ajaa hiilivoimaloitaan alas, vaan markkinat hoitavat sen kyllä.

Saksassahan on tilanne jo niin kehno että kuukausi takaperin Saksassa ajattiin taas yksi noin 800 MW:n kaasuvoimaloitos pysyvästi alas. Ei siinä mitään, mutta se oli samalla valmistuessaan vuonna 2010 myös maailman energiatehokkain ja ympäristöystävällisin (ja siten kallein) perusvoimaa tuottava kaasuvoimala. Uusiutuvat ajoivat viidessä vuodessa siis huippumodernin kaasuvoimalan konkurssiin, joka valmistuessaan oli saksalaisen insinööritaidon huikein taidonnäyte. Eli perusvoiman tuottajien konkurssiaalto on käynnistynyt ja se ensimmäisenä iski maakaasuvoimaloihin."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
17.4.2015 13:27 Vastaus kommenttiin #39

Ydinvoimakin tarvitsee huomattavaa säätöä, koska sähkön kysyntäkäyrä on vähän tämän näköinen:

http://www.eia.gov/todayinenergy/images/2013.08.27...

Saattaa olla intuition vastaista, mutta uusiutuvien kanssa tarvitaan tuntimääräisesti vähemmän säätövoimaa kuin perinteisessä perusvoimataloudessa. Tämän takiahan sähkön keskihinta on laskenut Saksassa niin paljon, koska säätövoimaa tarvitaan tuntimääräisesti vähemmän.

Käytännössä 100% uusiutuvien tuotanto pitää säätää siten, että tuulesta ja auringosta + akuista ja kulutusjoustosta saadaan noin 60-90 % sähkön kysynnästä. loput sähköstä tuotetaan säätyvällä lämpövoimalla, jonka kapasiteettikerroin on noin 25 % + vesivoimaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos sähkön keskikulutus on Suomessa noin 8 GW, niin meidän pitäisi asentaa noin 10 GW akkuvarmistettuja aurinkopaneeleja, noin 15 GW tuulivoimaa sekä noin 4 GW säätyvää lämpövoimaa. Loput saadaan vesivoimasta ja sähkön tuonnista."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Mikä energia saa tukiaisia? :

https://www.vihreat.fi/blogit/satu-hassi/2015/04/m...

Yksinkertaistettu esitys windfall -voiton synnystä :

https://www.tem.fi/files/21129/windfall-voiton_maa...

Ydinvoiman tuet - 500 milj/v :

http://www.kansanuutiset.fi/scripts/edoris/edoris....

Ydinvoimaa tuetaan massiivisesti:

http://vaiheinen.blogspot.fi/2008/06/ydinvoimaa-tu...

Veronmaksaja maksaa Olkiluoto-3:lle tukia 5740 miljoonaa euroa :

http://sfnet.keskustelu.energia.narkive.com/a4Oh6F...

Ydinvoima hinnoittelee itsensä pihalle - tyly graafi :

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ydinvoima+hi...

Raportti: Tuki fossiilisille polttoaineille vesittää ilmastotoimet:

https://www.kepa.fi/uutiset/10961

BRICS-maat hyötyvät vihreän teknologian yleistymisestä :

https://www.kepa.fi/uutiset/11338

Yli puolet suomalaisista haluaa ilmastonmuutoksen hillinnän hallitusohjelmaan :

https://www.kepa.fi/uutiset/11336

UNEP: Uusiutuva energia hyvässä kasvussa :

https://www.kepa.fi/uutiset/11321

Global Trends in Renewable Energy Investment 2015:

http://fs-unep-centre.org/publications/global-tren...

Tutkimus: Ilmastolupauksissa muhivat suuret hyödyt :

https://www.kepa.fi/uutiset/11318

Suomeen visioidaan jättimäistä sähkövarastoa - Metaanin käyttö houkuttaa tutkijoita :

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/suomeen+visi...

Lataa vaikka 10 000 kertaa - Akun ja superkondensaattorin parhaat puolet yhteen :

http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/lataa+vaikka+1...

YDINVOIMA JA YDINASEET :

http://www.tammilehto.info/ydinvoiaseet.htm

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Jouni Valkonen
16.4.2015 17:25

Ei toi sanonta: "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt" tarkoita sitä että kyse olisi maksetusta lobbaamisesta tai että raha olisi taustalla. Vaan se tarkoittaa sitä, että ihmisten ajatusmaailma rakentuu sen ympärille mikä on tärkää ihmisen elämässä.

Esimerkiksi opiskelijat näkevät opiskelija-asioiden lobbaamisen tärkeänä, ei sen takia että he siitä hyötyvät, koska hehän ovat jo valmistuneet siinä vaiheessa kun mahdolliset muutokset tulevat voimaan, vaan sen takia että heidän ainoa läheisesti tuntemansa viiteryhmä on opiskelijat, joten he samaistuvat tähän ryhmään.

Kaj Luukkosen viiteryhmä puolestaan on hänen työpaikkansa eli hiilivoimala. Näin hän näkee oman viiteryhmänsä erityisen tärkeänä.

Tämä itseasiassa on todellinen psykologinen selitys sille, miksi maailmassa on niin paljon kansainvälisten yritysten aiheuttamaa pahuutta. Kyse ei ole siitä, että yrityksien johto olisi kiinnostunut vain rahasta ja nauttisi esimerkiksi kehitysmaiden työläisten oikeuksien polkemisesta ja luonnonvarojen riistämisestä, vaan he ovat ennen muuta kiinnostuneet heidän oman viiteryhmänsä hyvinnoista. eli sen viiteryhmän, jota he ovat itse rakentamassa. Ja siten näkevät oman yrityksensä toiminnan positiivisessa valossa.

Tämä on ihan peruspsykologiaa ja sitä on jopa paljon tutkittu. Ihmiset ovat vain kehnoja objektiiviseen arvojen tarkasteluun, vaan henkilöiden taustat vaikuttavat arvoihin ihan liikaa.

(oma viiteryhmäni on tässä asiassa, että olen koko pienen ikäni ollut kiinnostunut tieteestä ja teknologiasta, sen takia näen uuden teknologian potentiaalin niin tärkeänä)"

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19277...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Ja Janne on aina kärppänä tuottamassa tuota samaa itseään toistavaa uusiutuvien vastaista lobbausta, jolla tosin ei ole enää vaikutusta yhtään mihinkään, koska olet niin paljon jo toistanut tuota samaa putkinäköistä politikointia ilman että tuot keskusteluun mitään uutta asiasisältöä, etten usko että juurikaan kukaan merkittävä henkilö ottaa sinua vakavasti. Jos Kokoomus ja persut jää oppositioon, niin on aivan varmaa, että hallitusneuvotteluissa sovitaan että Suomi ottaa viralliseksi tavoitteeksi 100 % uusiutuvaa energiaa vuoteen 2050 mennesä.

Tuossa on kolme hyvää syytä miksi saksalaiset ovat niin innokkaita uusiutuvien kannattajia ja sielläkin ollaan jo unohdettu vanhat maltilliset Energiewenden tavoitteet ja tämän päivän trendi Saksassa on mennä suoraan 100 prosenttiin mahdollisimman nopeasti.

http://www.renewableenergyworld.com/rea/blog/post/..."

http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19314...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Talous ja luonto tarvitsevat vihreää teknologiaa:

https://www.vihreat.fi/blogit/saara-ilvessalo/2015...

Tukimekanismeja ja tavoitekonflikteja Euroopan nykyisillä sähkömarkkinoilla :

http://rikumerikoski.blogspot.fi/2015/04/tukimekan...

"Satu Hassi
12.4.2015 20:03 Vastaus kommenttiin #40

1) Paperiteollisuuden poistuneiden työpaikkojen vertailu cleantechiin olisi perusteltua jos cleantech olisi vienyt ne paperiteollisuuden työpaikat. Mutta näinhän ei ole.
2) Tuulivoiman tukien tulee laskea teknologian hintojen alentumisen myötä. Teknologian hinnat ovat alentuneet noin 20% jokaista kapasiteetin 2-kertaistumista kohti (Lappeenrannan yliopiston tutkimus)
Suomessa, tai ainakaan suomalaisomistuksessa, ei enää taida olla firmaa joka tekisi kokonaisia tuulivoimaloita. Sen sijaan on monta suomalaisyritystä, jotka tekevät teknologiaa tuulivoimaloihin, esimerkiksi vaihteistoja. Suomalaisille yrityksillä on tuulivoimateknologian maailmanmarkkinoilla erittäin hyvät asemat 2000-luvun alussa, mutta koska tuulivoimaan investoiminen kotimaassa oli niin passiivista, firmat kärsivät kotimaisten referenssien puutteesta ja menettivät markkinaosuuksiaan samaan aikaan kun ala maailmalla kasvoi voimakkaasti.
Työpaikkoja tulee laitevalmistuksen lisäksi asennuksesta ja huollosta.
3) Rik Merikoski on kirjoittanut useita erinomaisia blogeja tuulivoimasta, tässä niisä yksi:
http://rikumerikoski.blogspot.fi/2015/04/tukimekan..."

http://satuhassi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/191455-y...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Satu Hassi: "Se, että maailmassa on (Deutsche Bankin mukaan) jo 30 maata, jossa sähköä saa oman katon aurinkopaneelista halvemmalla kuin verkosta, ei ole enää tulevaisuusvisiointia. Nyt on kyse siitä, miten se muuttaa koko sähköntuotantoa, lähivuosina ja seuraavien 10-20 vuoden aikana."

"Ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että Saksassa olisi keskitytty ensin hiilivoiman alasajoon. Mutta enemmistö saksalaisista on jo kauan halunnut ydinvoiman alasajoa, ja ilman tätä voimakasta tahtoa tuskin olisi syntynyt niitä päätöksiä, jotka ovat vieneet uusiutuvaa energiaa voimakkaasti eteenpäin sekä siellä että muuallakin maailmassa."

http://satuhassi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/191514-u...

Käyttäjän PetriKRundelin kuva
Petri K Rundelin

Hyvää varmasti tarkoitat Ilkka.

Luonto pitää tottakai pelastaa, mutta ympärilläsi
on siis ihmisiä, ja mikä se luku oli.

Ei muista.

Motiivit?

-PR

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Petri,

ole hyvä ja tutustu aiheeseen ja seuraa monia ao. blogejani - ja vähän muitakin:

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayt...

- sieltä ne motiivitkin selkeäisivät - lyhyesti: energialaskuni, sinunkin sähkölaskusi jatkuva pieneneminen/pienentäminen - toisin kuin tänään ydinvoimalla. Hyvinvointiyhteiskunta?

Käyttäjän BBKorhonen kuva
Benny Korhonen

Ei pidä Ilkka hyvä paikkaansa. Sinun tulisi kiinnittää huomiota relevantteihin perusteluihin. Olisi mukava kuulla tarkemmin miten perustelet väitteesi? Muuten jää kuva kolisevasta peltiämpäristä...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Benny,

#36 - "Benny Korhonen lopettaa kirjoittelun Uudessasuomessa" - ja jatkaa kuitenkin sarjassa "Idiootin profiili!" ...

Eritoten tieteissä, kuten asia-aiheissa yleeensäkin, on tapana perustella esittämänsä asiat, väitteet, jne., muutoin kyseessä on pelkkä mutuilu, pravdailu, jne.

Voivatko useimmat tieteelliset, vertaiarvioidut, käytännössäkin todistetut julkaisut ja tulokset olla väärässä, "ei pidä paikkaansa"? - Tutustu hiukan aiheeseen, niin luulottelet vähemmän!

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Aurinkovoimalan rahoitusneuvottelut ovat loppusuoralla

Nakkilaan saattaa nousta pian Pohjois-Euroopan suurin aurinkovoimalaitos.

Outi Tehomaa
NAKKILA

Kahdenkymmenen hehtaarin pelto täynnä tuhansia aurinkopaneeleita. Tämä näky voi pian käydä todeksi Nakkilassa, kun ENE Ympäristöinsinöörit on perustamassa kotikuntaansa Pohjois-Euroopan suurinta aurinkovoimalaa. Neuvottelut voimalan sijoittajaehdokkaiden kanssa ovat edenneet loppusuoralle. Etenemisestä kertoi ensin Yle Satakunta .

– Neuvotteluissa on mukana energiayhtiö ja pieni ryhmä sijoittajia. Meillä on kolme liiketoimintamallia, joista punnitsemme parasta ratkaisua. Viime viikolla saimme varovaisia arvioita siitä, että voisimme käynnistää operatiivisen toiminnan jo kesäkuussa, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Juhani Kanerva .

Aurinkovoimalan rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan syksyllä, ja tuotanto ensi vuoden keväällä.

Toteutuessaan Nakkilan voimalaitos kymmenkertaistaisi Suomen tämänhetkisen aurinkosähkön tuotannon. Voimalan 26 800 aurinkopaneelia tuottaisivat vuodessa 12 gigawattituntia energiaa.

Toimitusjohtaja Kanervan mukaan vuosituotantomäärä vastaa esimerkiksi Harjavallan ja Nakkilan kuntien kahden vuoden käyttötarvetta.

Kanerva on tehnyt tarkat laskelmat aurinkovoimalan kannattavuudesta. Hänen mukaansa laitoksen takaisinmaksuaika on 14 vuotta nykyisellä sähkönhinnalla. Toimitusjohtaja tähdentää, ettei valtio tue aurinkovoimaloita syöttötariffeilla toisin kuin tuulivoimaloita.

– On kirjoituksia, että uusiutuvaa energiaa viedään kansalaisten kustannuksella eteenpäin. Aurinkoenergian kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Tämä on täysin puhdasta liiketoimintaa, hän sanoo.

Nakkilan uuden aurinkovoimalan tämänhetkinen kustannusarvio on noin 11 miljoonaa euroa.

Uuden aurinkovoimalaitoksen paikaksi on suunniteltu Kurkelan suota tai läheisiä peltoalueita. Rakennuspaikka varmistuu siinä vaiheessa, kun maaperätutkimukset valmistuvat.

Aurinkovoimala vaatii tasaisen paikan, jossa on mahdollisimman vähän varjostusta.

Kanervan mukaan parhaita rakennuspaikkoja ovat turvesuot ja suuret peltoaukeat.

– Myös liitäntäasemien tulisi olla lähellä, koska kuparisten siirtolinjojen rakentaminen on kallista. Energia kulkee siirtolinjoja pitkin liitäntäasemiin, joista se menee siirtoverkkoon tai kantaverkkoon.

Kanervan mukaan on pötypuhetta, etteikö auringon säteilymäärä riittäisi Suomessa kannattavaan energian tuotantoon. Aurinkopaneelien hyötysuhde on kehittynyt, eivätkä ne tarvitse suoraa auringonvaloa. Uusimmat paneelit pystyvät tuottamaan energiaa pilvisinäkin päivinä.

– Auringon säteilyn määrä on meillä Satakunnassa sama kuin esimerkiksi Pohjois-Saksassa, jossa on suuria kannattavia aurinkovoimaloita."

http://nakoislehti.satakunnankansa.fi/satakunnanka...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Olkiluodon sisarlaitoksessa ongelmia – STUK vaatii selvitystä

"Energiayhtiö Areva rakentaa Ranskaan samanlaista reaktoria kuin Eurajoen Olkiluotoon. Ranskassa reaktoriin käytetystä materiaalista on löydetty laatuongelmia, ja siksi Säteilyturvakeskus STUK vaatii Suomen päässä asiassa selvitystä voimalayhtiö Teollisuuden Voimalta."

http://yle.fi/uutiset/olkiluodon_sisarlaitoksessa_...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen
Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Tutkimus hehkuttaa tuulivoiman edullisuutta - Heitetään siis syöttötariffi romukoppaan! :

http://www.talouselama.fi/uutiset/tutkimus+hehkutt...

Tutkijat: Auringosta ja tuulesta halvin energiamuoto :

"Lappeenrannan yliopistossa on laskettu, että esimerkiksi Kiinalle tulee kannattavaksi siirtyä kokonaan uusiutuvaan energiaan 5-10 vuoden sisällä. Kiinan energiantuotanto on yksi ilmastotavoitteiden saavuttamisen kulmakivistä. Tutkimus sai juuri kansainvälistä tunnustusta."

http://yle.fi/uutiset/tutkijat_auringosta_ja_tuule...

Ydinvoima - Sadan vuoden välivarastointi :

http://viherpesula.blogspot.fi/2015/04/sadan-vuode...

Hyvinvointia sähköllä Visio 2030 :

http://www.hyvinvointiasahkolla.fi/hankkeet/alyver...

Energian tuotanto ja käyttö Suomessa uudistettava lähes kokonaan vähähiilistä yhteiskuntaa varten

Ympäristölle haitalliset tuet poistettava ja siirrettävä uusiutuvien energiamuotojen edistämiseen

Säätövoiman tarve tuulivoiman tuotannossa - VTT:n erikoistutkija Hannele Holttista siteeraten: – On erotettava kolme käsitettä: säätövoima, varavoima ja häiriöreservi, jotka menevät julkisessa keskustelussa usein sekaisin. Näitä kaikkia tarvitaan sähköjärjestelmässä riippumatta siitä, onko mukana tuulivoimaa vai ei. Sähköjärjestelmän on pystyttävä reagoimaan suurten voimalaitosten äkilliseen irtautumiseen verkosta, isoihin kulutuspiikkeihin ja vastaaviin muutoksiin. Tuulivoiman lisääminen sähköjärjestelmään on vain yksi haaste monien muiden joukossa, eikä välttämättä suinkaan vaikein.
Säätövoimalla korjataan ennusvirheet, jotka syntyvät kulutuksessa ja tuotannossa markkinoiden sulkeutumisen jälkeen. Pohjoismaisilla avoimilla sähkömarkkinoilla kulutuksen ja tuotannon ennustettu normaali vaihtelu hoidetaan jo sähkömarkkinoilla. Sähköjärjestelmä on suunniteltu ottamaan ennusvirheet huomioon. Suomi kuuluu pohjoismaiseen sähkömarkkina-alueeseen (Nord-Pool). VTT:n tutkimustulosten perusteella ei esim. 10 % tuulivoimaosuus pohjoismaisessa sähköjärjestelmässä aiheutaisi lisäsäädön rakentamistarvetta säätösähkömarkkinoille.

Tuulivoiman kustannukset muodostuvat pääosin investoinnista -Tuore tutkimus: Kokonaisvaikutuksiltaan edullisin energiamuoto

http://www.avakka.com/Avakka/Tuuli2.html

Tukimuodot: On yleisesti todettu, että sähkön hinta ei vastaa niitä kustannuksia joita tuotannosta aiheutuu yhteiskunnalle. Hiilellä tuotettu sähkö tulisi olla itse asiassa kaksi kertaa kalliimpaa, kun ajatellaan niitä vaikutuksia joita aiheutuu ympäristölle ja ihmisten terveydelle. Jos tähän laskettaisiin vielä päälle kustannukset, jotka aiheutuvat ilmastonmuutoksesta, kasvihuoneilmiöstä ja ympäristöongelmista, ei useimmille uusiutuville energiamuodoille tarvittaisi lainkaan tukea. Poliittisesti on kuitenkin vaikeata poistaa tukea perinteisiltä energiamuodoilta hetkessä. Paras ratkaisu sähkömarkkinoiden epäkohtien korjaamiseen tällä hetkellä on uusiutuvien energialähteiden tukeminen."

http://www.vindkraft.fi/~medvind/public/index.php?...

Tuulivoimasta tuli halvinta sähköä - Tässä syyt :

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/tuulivoimast...

Korruptoituneet poliitikot estävät siirtymisen uusiutuvaan energiaan :

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=8998

Tukia saavat kaikki energian tuotantomenetelmät :

http://m.pohjalainen.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

FinSolar-hankkeen aurinkolämpöjärjestelmien hinta- ja kannattavuusselvitys on nyt valmis.

Lyhyenä yhteenvetona todettakoon, että aurinkolämpö on kannattavaa nykyisin Suomessa, kun sillä korvataan öljylämmitystä tai vesikiertoista sähkölämmitystä.

Aurinkolämmön tuotantohinnat ovat vuoden 2014-2015 järjestelmähintojen perusteella ilman tukia:

- pienissä 4 – 20 keräinneliön kohteissa, kuten pientaloissa 46 – 114 €/MWh sis. alv 24%
- keskisuurissa 20 – 100 keräinneliön kohteissa, kuten asunto-osakeyhtiöissä ja maatiloilla 36 – 68 €/MWh ilman veroja ja 45 – 84 €/MWh sis. alv 24 %
- suurissa 100 – 1000 keräinneliön kohteissa, kuten aluelämpöverkoissa ja teollisuudessa 28 – 44 €/MWh ilman veroja
Vertaa sähkö- ja öljylämmityksen hintoihin:
- Sähkölämmityksen keskihinta pientaloille (sis. siirto- ja energiahinnat sekä verot) 108-117 €/MWh vuosina 2012-2014
- Kevyt polttoöljy (sis. alv 24 %) 104,4 €/MWh

Aurinkolämpöjärjestelmien hintatasot ja kannattavuus Suomessa :
http://www.finsolar.net/?page_id=1398

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Mikko | huhtikuu 17, 2015 11:01

Saksassa, ja melkein kaikkialla maailmassa sähkönkulutus on korkeimmillaan keskellä päivää, eli juuri kun aurinkosähköä saadaan eniten. Tämän voit tarkistaa Fraunhoferin tuntiprofiileista. Keskipäivän piikki tulee korostumaan, kun valaistuksen sähköntarve pienenee LEDien ansiosta.

Sopiva osuus aurinkosähkökapasiteettia korvaa ensisijaisesti huippukuormalaitoksia. Juuri huippukulutuksen MWh:t ovat kalliimpia kuin yösähkö, joten aurinkosähkö on arvokkaampaa kuin perusvoima. 1MW aurinkosähköä korvaa saman 1MW kaasuvoimaa tai hiililauhdetta, riippumatta kapasiteettikertoimesta. Aurinkosähkö on myös tärkeä sähköverkon tasapainottaja ja ennakoitavissa vuosikymmeniä eteenpäin.

Tuulivoimaa taas saadaan talvella enemmän kuin kesällä, mikä sopii Suomen tarpeisiin. Fraunhoferin slidet osoittavat myös, että tuuli- ja aurinkovoiman piikit eivät osu päällekäin.(Lämpöpumpuin toteutettu) varaava sähkölämmitys on perinteisin kulutusjouston muoto, mutta modernimpiakin löytyy.

Ydinsähköllä ei vähennetä Suomen liikenteen Co2-päästöjä. Biokaasu soveltuu siihen paremmin ja halvemmalla. Biokaasulla voidaan myös tuottaa CHP-sähköä ja tukea tuuli- ja aurinkovoimaa.

Selkeästi paras tapa pudottaa CO2-päästöjämme on vähentää kulutusta. Suomen per capita sähkönkulutus on maailman korkeimpia. Jos pärjäisimme samalla tasolla kuin esim Japani, Tanska, Grönlanti tai Puola, olisi sähköntuotantomme 100% uusiutuvaa.

Tässä muutama kysymys joihin toivoisin rehellistä vastaustasi:

Suomen parhaat asiantuntijat arvioivat 2002, että Olkiluoto 3-reaktorin rakentaminen
a) maksaa 3 miljardia euroa
b) valmistuu 2009
Mikä oma mielipiteesi näistä asiantuntijoista?

Koska Suomessa on yksi ydinreaktori miljoonaa ihmistä kohden, olettaisin muilla mailla olevan oikeus edes puoleen tästä. Olisiko sinulla ja perheelläsi lohdullinen olo, jos ydinreaktoreita rakennettaisiin:
-Intiaan 600 kpl
-Indonesiaan 120 kpl
-Nigeriaan 80 kpl
-Bangladeshiin 70 kpl
-Etiopiaan 40 kpl
-Sudaniin 20 kpl
….
Tilastollisesti 1% kaikista kaupallisista ydinreaktoreista on sulanut.

Maailmassa on edelleen 1,5 miljardia ihmistä ilman sähköä. Kumpi on mielestäsi parempi ratkaisu heille, aurinkosähkö vai ydinvoima?

Myös puuhepan eiliset provokaatiot ovat asiantuntijatasoisia, ja odotan kovasti vastinettasi.

Huuhaa-osuus:
Ydinvoimavisio oli 60-luvulla, että tulevaisuudessa sähkö on ’too cheap to meter’. Reaktori haluttiin jokaiseen autotalliin. Ei ole olemassa fysiikan lakia, joka rajoittaisi sähkön varastointia. Besserwisser on sellainen, joka tarttuu esim Bloombergin amatöörivirheisiin. Törkeää on syyttää Antero Vartiaa tyhmäksi, jos hän siteeraa Saksan valtion energialinjausta. Enemmistö maailman asiantuntijoista ei pidä ydinvoimaa ratkaisuna ilmastonmuutokseen. Lund ei ole ainoa uusiutuvia kannattava energiaprofessori, Suomessakin heitä on kymmeniä. Aurinkosähkön hintapohjaa ei ole vielä saavutettu, myös vuosina 2008 ja 2010 halpeneminen keskeytyi. Miksi tukijasi ovat pääosin ilmastoskeptikkoja?"

https://planeetta.wordpress.com/2015/04/17/antero-...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Juha Suni
4. tammikuuta 2015

Ja mitä jännää tapahtuikaan uudenvuodenpäivänä 2015 ?

Saatiin yhdellä tavalla selville, paljonko tuulivoimaa voi rakentaa lisää. Aurinkovoiman tai merikaapelien lisääminen vaikuttaisi pienellä murto-osalla nimellistehostaan tähän tasapainoon.

Syntyi kolmen muuttujan yhtäaikaisten poikkeuksellisten arvojen takia perin mielenkiintoinen testi Pohjolan yhteisessä sähköjärjestelmässä. Jos moinen testi olisi pitänyt varta vasten järjestää, se olisi perin hankala sopia ja organisoida.

Voimakkaat muuttujat: 1. Venäjä tarjosi ja sai myytyä Suomeen noin 1450 MW teholla sähköä keskipäivällä, klo 12. Suuri lisäys.

2. Ruotsin tuulivoiman teho oli 3500 MW, Tanskan 3900 MW, meidän muiden noin 750 MW. Suuri lisäys.

3. Kulutus Pohjolassa ja Venäjällä oli poikkeuksellisen alhainen talvipäiväsaikaan, noin 36 000 MW Fingridin seurannassa. Merkittävä kulutuksen alenema.

Jännä kysymys on, kuinka pienelle teholle vesivoimalat voidaan säätää näin suurten sateiden ja virtauksien aikaan, kun lämpövoimatehoa oli kuitenkin pelissä noin 8000 MW ?

Se saatiin näin pienelle: Ruotsi 4900 MW, noin puolet tavanomaisesta arkitalvipäiviin verrattuna, Norja 10 000 MW, samassa suhteessa, Suomi 800 MW, alle puolet tyypillisestä ja kolmannes maksimista. Säätökykyä löytyi siis noin 15 000 MW. Teho on ollut muutamia tunteja paljon pienempikin yöaikaan, kuten kaikkina vuorokausina.

Yhdellä tavalla laskien sen verran uutta tuulivoimatehoa mahtuisi säätyvää kulutusta lisäämättä tälle alueelle. Tämän lisäksi tulevat uudet kaksisuuntaisen sähkökaupan mahdollisuudet Venäjän suuntaan. Tässä tilanteessa otettiin vastaan Saksan tuulisähköylijäämää noin 1800 MW teholla.
Testin tuloksen arvoa nostaa se, että edellä oli useita pyhiä joiden aikana vesivarastot pyrkivät enemmän täyttymään kuin tyhjenemään. Testin edellä vesiallasindeksi on ollut kuukautta ennen noin 7 % miinuksella ja kuukausi on ollut varsin sateinen."

https://www.facebook.com/groups/740342559331216/?p...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Näkökulma: Olkiluodosta voi poikia iloinen yllätys sijoittajille, vaan ei kuluttajille :

http://www.iltalehti.fi/talous/2015040919487820_ta...

Wind power is cheapest energy, EU analysis finds :

http://www.theguardian.com/environment/2014/oct/13...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Shunfeng International Clean Energy to Showcase Innovative Energy Saving Solutions at SNEC PV Power Expo :

http://windenergy.einnews.com/article/262187741/JP...

Shell lobbied to undermine EU renewables targets, documents reveal :

http://windenergy.einnews.com/article/262217959/KN...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Saksalaisprofessori: Aurinkoenergia jyrää - suurten voimaloiden aika on ohi :

http://www.talouselama.fi/uutiset/saksalaisprofess...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Cleantech-kärki karkaa Suomelta:

Ilmastopaneelin professori: Cleantech-töitä mahtuisi Suomeen lisää, mutta yhteiskunnan ajattelun uusiutumiskyky huolestuttaa.

https://doee0n9o2n4cc.cloudfront.net/image/index/p...

Huippu Suomesta. MetGen valmistaa sellu- ja paperiteollisuuteen prosessia tehostavia entsyymejä Kaarinassa. Yhtiö valittiin vuonna 2013 arvostetulle Global Cleantech 100 -listalle. — Pääsy listalle vahvistaa, että pystymme vastaamaan sellaisiin teollisuuden tarpeisiin, joihin ei aiemmin ole ollut vastausta, sanoi yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Alex Michine (vas.) tuolloin. Vieressä yhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Kerminen. Kuva: Vesa-Matti Väärä

Kun Suomen valtion energiayhtiö Fortum haluaa esitellä kiinalaisille bioenergialaitoksia, yhtiö vie vieraat Tukholmaan.

Tämä on pahasti riitasoinnussa sen kanssa, että Suomi mainostaa olevansa ympäristöä ja energiaa säästävien teknologioiden ja palveluiden eli cleantechin mallimaa...

http://summa.talentum.fi/article/tt/15-2015/154823

Suomi jää jälkeen cleantech-kilvassa - "Pelkkä brändäys ei riitä":

Ilmastopaneelin professori: Cleantech-töitä mahtuisi Suomeen lisää, mutta yhteiskunnan ajattelun uusiutumiskyky huolestuttaa :

http://summa.talentum.fi/article/tt/uusimmat/154879

Huippuprofessori varoittaa suomalaisia: Suuria voimaloita ei tarvita enää :

http://www.tekniikkatalous.fi/summa/huippuprofesso...

Tämä energialähde ei ehdy - ja se alkaa pärjätä perinteiselle energialle USA:ssa, EU:ssa, Australiassa... :

http://www.talouselama.fi/uutiset/tama+energialahd...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Solar energy emerging as cheapest power source in many parts of the world :

http://www.agora-energiewende.org/topics/electrici...

Current and Future Cost of Photovoltaics :

http://www.agora-energiewende.org/fileadmin/downlo...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Euroopan suurin akku saksalaiskylään – kuin kännykän akku, mutta suurempana:

http://yle.fi/uutiset/euroopan_suurin_akku_saksala...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

GERMANY STILL LEADING IN SOLAR TECHNOLOGY :

http://www.internationaltradenews.com/interviews/g...

“The energy transition will happen” :

http://www.industry.siemens.com/topics/global/en/m...

'At the floodgates' of a solar energy boom :

http://www.dw.de/at-the-floodgates-of-a-solar-ener...

Interview with Professor Eicke Weber, Intersolar North America's conference committee chair :

http://www.solarserver.com/solar-magazine/solar-in...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

UUDEN ENERGIAN KOTIMARKKINAT – AVAIN GLOBAALIIN MENESTYKSEEN :

http://energiaremontti2015.fi/uuden-energian-kotim...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Nyt tulee karua puhetta – Talousprofessori: Ydinvoima ei enää kannata ilman syöttötariffia:

http://yle.fi/uutiset/nyt_tulee_karua_puhetta__tal...

Tutkijat HS:ssä: Fennovoiman voimala muuttuu pahimmassa tapauksessa kannattavaksi vasta vuonna 2054 :

http://www.talouselama.fi/uutiset/tutkijat+hsssa+f...

Kova ehdotus: Suomi energiaomavaraiseksi vuoteen 2050 mennessä :

http://www.taloussanomat.fi/energia/2014/02/26/kov...

Fennovoiman ydinvoimala on riskisijoitus – kokeile ydinvoimahankkeen kannattavuutta HS:n laskurilla :

http://www.hs.fi/talous/a1411448809888

Taantuvan Suomen ydinvoimaratkaisu:

http://blog.hse-econ.fi/?p=2270

Kohti ilmaista energiaa :

http://www.labour.fi/TjaYpdf/ty12015/ty12015.pdf

Haapavetistä päätoksentekoa :

http://haapavetistapaatoksentekoa.blogspot.fi/2015...

POWERWALL TESLA HOME BATTERY:

http://www.teslamotors.com/powerwall

5 Things You May Have Missed About Elon Musk’s Tesla Battery Announcement:

http://ecowatch.com/2015/05/09/elon-musk-tesla-bat...

Carmaker Tesla looks to spark revolution in domestic power :

http://www.ft.com/cms/s/0/8a0aa266-f022-11e4-ab73-...

Goodbye Coal, Hello Renewables, Thanks to Advocates’ Work Retiring Dirty Plant + Google’s New Data Center :

http://ecowatch.com/2015/06/26/google-new-data-cen...

Ditching Fossil Fuels and Switching to 100% Renewables No Problem, Says Stanford Study :

http://ecowatch.com/2015/06/11/stanford-renewable-...

Vanha politiikka kaipaa uudistamista :

http://www.energiauutiset.fi/markkinat/vanha-polit...

Hyvän energiapolitiikan perusteet – vanhat toimintatavat uusiksi :

http://www.energiapolitiikka.fi/download.php?liite...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Fennovoima yksi viimeisimpiä länsimaihin milloinkaan rakennettavia ydinvoimaloita ja muuta järkipuhetta energiatuotannosta:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/fe...

Uusiutuva energia myötätuulessa:

http://aamulehdenblogit.ning.com/xn/detail/2119722...

Olkiluodon onkalo susi jo syntyessään? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ol...

Suuri leikkauskohde - budjetista tuetaan 2,6 miljardilla eurolla vuodessa perinteisiä energioita, kuten öljyä ja maakaasua, sekä tehotonta energiakäyttöä:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ky...

Sähkön varastointimenetelmät kehittyvät vaikka miten sitä(kin) vastustaisimme :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/s-...

Ottakaamme oppia Saksasta - Saksan uuden sukupolven energiatekniikka toimii - Saksan kilpailuetu on nopea teknologiataseen uudistuminen :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ot...

Fennovoiman julkistetut alihankkijat ovat venäläisyhtiöitä - Tippuneeko suomalaisille yrityksille ja työntekijöille murusia? :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/fe...

Vuosi 2014 maapallon mittaushistorian lämpimin, vaikkakin eräät denialistit väittävät maapallon kylmenneen jo 18 vuotta :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/vu...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Professorit: Energiantuotanto on murroksessa – ydinvoimasta tuli imagohaitta :

http://www.suomenmaa.fi/etusivu/7542353.html

Professori: Energiantuotanto on murroksessa :

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-t...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Saksan energiakäänteen monet kasvot: Uusiutuvia kovalla hinnalla :

http://leostranius.fi/2014/09/saksan-energiakaante...

Energiakäänne:

http://www.sitra.fi/haku/energiak%C3%A4%C3%A4nne

Saksan energiakäänne – mitä meidän tulisi oppia siitä Suomessa? :

http://www.sitra.fi/blogi/lahienergia/saksan-energ...

Euroopan suurin akku sähköisti pikkukylän Saksassa :

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-t...

Energiakäänne - Saksan ja Suomen energiapoliittiset valinnat :

http://www.visili.fi/sv/node/665

KESTÄVÄN KEHITYKSEN ASIANTUNTIJAPANEELIN VIESTI 22.4.2014 :

http://www.ym.fi/download/noname/%7B8124E0CC-B44E-...

Energiakäänne – Ydinvoima hoidettu, seuraavaksi hiili? :

http://www.sitra.fi/blogi/lahienergia/energiakaann...

42 graafia Saksan energiakäänteen tuomista hyödyistä:

https://twitter.com/satuhassi/status/5342462062231...

ENERGIAA JA KÄÄNTEITÄ :

http://www.hannahalmeenpaa.fi/energiaa-ja-kaanteita/

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Asiantuntija: Kunnat eivät ymmärrä Fennovoiman riskejä – piikki on auki tappiin asti :

http://www.suomenmaa.fi/etusivu/7119250.html

Professori Fennovoimasta: Kunnat eivät ymmärrä, mihin heidät on houkuteltu :

http://www.hs.fi/talous/a1435808495336?jako=f25594...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Suomi edelläkävijäksi aurinko- ja tuulienergian varastointiin liittyvän energiajärjestelmän kehityksessä :

http://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOe...

"Akkuvarastojen hyötysuhteessa on vielä parantamisen varaa: osa tuotetusta energiasta menee hukkaan, sillä akuista saadaan ulos vain noin 80 prosenttia varastoidusta energiasta. Myös investointikustannukset ovat suuret, mutta sähköverkon mittakaavalla akkuihin perustuva ratkaisu on kuitenkin taloudellinen ja toimiva tapa varastoida energiaa. Suomen ensimmäisiä suuria sähkövarastoja ollaan ottamassa käyttöön muun muassa Helsingin Kalasatamassa sekä Viikin ympäristötalossa, ja lisää on suunnitteilla. Muita yleisesti käytössä olevia energianvarastointitapoja ovat muun muassa pumppuvoimalaitokset sekä paineilmaan perustuvat mekaanisen energian varastot."

http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/artikkelit/sa...

Sähkön varastointimenetelmät kehittyvät vaikka miten sitä(kin) vastustaisimme :

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/s-...

Miten tuulivoimaa voidaan varastoida? :

http://www.tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoima...

Tuulisähkön voi panna talteen tyyntä päivää varten – 5 tapaa säilöä energiaa :

http://www.hs.fi/tiede/a1305932423472

7 tapaa säilöä tuulta:

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/7_t...

Sähköenergian varastointitekniikat älykkäässä
sähköverkossa :

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/74282...

TUULISÄHKÖN VARASTOINTI VETYYN :

http://www.prizz.fi/sites/default/files/tiedostot/...

Säätövoiman tarve tuulivoiman tuotannossa :

http://www.avakka.com/Avakka/Tuuli2.html

Tuulivoiman säätö on järjestettävissä:

http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vap...

Säätövoiman tarve:

http://www.tuulivoimatieto.fi/saatovoima

Wärtsilän tuulivoiman takuumieheksi - viidessä minuutissa käynnistyvät voimalat tuovat varavoimaa tuulen vastapainoksi :

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/20...

Mikä energia saa tukiaisia? :

https://www.vihreat.fi/blogit/satu-hassi/2015/04/m...

Hallituksen puhallettava pilliin ja keskeytettävä Fennovoiman ydinvoimalahanke :

https://www.vihreat.fi/blogit/ville-niinisto/2015/...

Haluammeko Suomen olevan energiatekniikan myyjä vai ostaja? :

http://satuhassi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/193497-h...

Energiakolmio: Tuulivoima laskee sähkön hintaa tukia enemmän :

http://www.ts.fi/uutiset/talous/737093/Energiakolm...

Tänään tuulesta tuli enemmän sähköä kuin ydinvoimasta :

http://www.tiedetuubi.fi/luonto/tanaan-tuulesta-tu...

Suomi voi nousta sähkön nettoviejäksi:

http://www.enegia.com/fi/ajankohtaista/suomi-voi-n...

Energia pian täysin uusiutuvaa? – Tutkimustulokset kannustavia :

http://220energia.fi/energia-pian-taysin-uusiutuva...

Em. linkit löytyvät:

Ydinvoiman rakentamisen aika on ohi

http://anttipesonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/19770...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset