Ilkka Hyttinen Rakastan - siksi elän

Alikattonopeuksista oikein valvottuihin tilanne nopeuksiin

Kun kattonopeudet (80 km/h) tulivat lähinnä äänekkäiden jalankulkijoiden - Enemmistö ry - ajamina, Kekkosen mahdittamana Suomeen 70- luvun alussa, olivat tiestö, ajoneuvot tuolloin - yli 40 vuotta sitten - aivan toisella, varsin heikommalla - kaikesta huolimatta - tasolla kuin tänään. Poliisit keräävät lähinnä vain tuloja itselleen - tietenkin 'sivuteitse' mutta kuitenkin - eivätkä kouli tienkäyttäjiä liikenneturvallisuuteen siellä missä nimenomaan oikein koulia ja palkitakin  pitäisi - 'kepillä' , "sakkorysillä" psykologisestikin jo täysin väärissä paikoissa, vääriin aikoihin jne. , syntyy vain monemoisia kärhämiä, jotka laukeavat jossain pisteessä - poliisi on kuin 'koira', joka lähtee sinnikkäästi jokaisen vähänkään liukkaammin liikkuvan perään ajaakseen "kaaharin" varmistettuna vain lopulliseen surmanloukkuunsa, kun parempiakin menetelmiä on jo poliisin käytössä. 

- Juu, kaikki vaan ajamaan samaa moponopeutta kaikkialla kesät talvet" niin hyvä tulee, vai? - ja jousitetuilla panssariautoilla henkilövahingotkin ovat silloin minimissään, elleivät nollilla? - Nopeudella nollahan ei tapahtu yhtään liikenneonnettomuuutta? - Ennen oli vasta-alkajilla 80 km/h lätkät perälinssissä varoituksena, nyt olisi jo aika myönteisyyttä edistävillä 180 km/h- lätkillä - ammatti- ja vastaavilla ajajilla (testit) vapailla tieosuuksilla - tiestö pikaisesti parannettuna! - ei risteyksissä eikä liittymissä, joissa pitäisi vastaavasti alentaa nopeudet aina 30 km/h asti alueista, tilanteesta, turvallisuustasotarpeesta, jne. riippuen. - Huume- alkoholi-, kiihtymys- ym vaikutusten alaiset ajajathan eivät noudata mitään rajoituksia - tasan päinvastoin - ja heidät taas voidaan koukkia pois liikenteestä aivan toisin konstein kuin valitettavasti vain lisääntyvin "linnunpönttö- liikennerahastuslippain"...

"Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää. Huomioon tulee ottaa mm. tien kunto, sää, keli, näkyvyys sekä liikenneolosuhteet" - monta seikkaa vielä!

Tieliikennelaki 267/1981 :

23 §  Tilannenopeus

"Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi." - viimeinen kohta kauko-lähivalot on jo vanhentunut uusimpien 'älykkäiden' ajovalojen myötä...

"liikenneturvallisuus edellyttää" - mitä jäi huomiotta?

"kaikissa ennalta arvattavissakin tilanteissa" - että kaikki noudatttaisivat väistämisvelvollisuutta, katto- tai muuta nopeutta, olosuhteita, väärällä kaistalla ohittamista kaupungeissa, jne. ?

Hyvät kaikkinaiset ajo- ja olosuhteet, suora tie, ei risteyksiä, ei todennäköistä mahdollisuutta kolareihin - pakko ajaa köröttää, muutoin "kaahariksi" mainitaan, poliisisedät sakottaa - vaikka olisi mahdollisuus ajaa vaikkapa "kahtasataa". - On holhouspakkoyhteiskunta tää, äl mitään oikein kouliintumisesta, mielihyvästä saati oikeaan ja myönteiseen kannustuksesta unta nää - kaikki on yhtä masennusta, yht hel... - niinkös?

Sitten vielä parturoidaan lapset  ja mummot  katuristeyksissä kumoon, tai vähintään sairastupaan, joopa joo...

Kohteliaisuus ei makaisi mitään ajajilta  jalankulkijoillekin, kaikkein vähiten poliiseilta.

P.S. Kiitos ja kunnia Ikaalisten liikennepoliiseille! - risuja menee valitettavasti Kankaanpäälle...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Taajamien nopeusrajoitusten suunnittelu:

http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2130017_00.pdf

Entä pää-, moottoriliikenne- ja moottoriteiden nopeusrajoitusten sunnittelu ja valvonta?

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Tekstistä voisi päätellä blogistilla " välähtäneen". Profiilisi mukaan kuulut jo ikäkuljettajien ryhmään, joten iän mukanaan tuomat muutokset olisi syytä ottaa huomioon käyttämällä aikaisempaa hitaampia nopeuksia. Ihan oman ja kaikkien muidenkin turvallisuuden vuoksi. Kiireetöntä päivää.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Onko hyvien väittelytapojen mukaista hyökätä blogistia vastaan eikä itse aihetta kohtaan ?

40 tai sitä hitaampaa kattonopeutta voidaan perustella ainoastaan erittäin kapeilla ja lyhyillä tienpätkillä jotka johtavat kiinteistön pihaan. Muualla kuten kokoojateillä voidaan jo ajaa 50 kilometriä tunnissa varsinkin jos on käytössä hidastetöyssyjä. Jotka hidastavat myös hälytysajoneuvojen perille saapumista.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Terve Olli-Pekka,

kiitos - niinpä juuri. Näitä "opettajia" ja "poliisejahan" liikenteestä löytyy - valitettavasti vähemmän kunnioitusta ja vaikutusvaltaa herättäviä - järkevää? Todellisten polisienkin tulisi toimia fiksusti esimerkillisesti, jolloin olisi jotain edellytyksiä saada kunnon liikenneturvallisuustuloksiakin aikaan!

Sakotusten määräkin tai sakkojen lisääntyminen kertoo vain liikennepoliisien huonosta tuloksesta, jota sitten onnettomina koetetaan vain kirein pakkokeinoin tehostaa - ja pian liikennesoppa onkin sitten valmis...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Ilkka,

tekstistäsi päätellen sinullapahan jo heti "kalikka kalahti" eli olet joko piilopoliisi tai sitten vain valitettavan "poliisimaisen" tärkki yksipiippuinen kanssa-ajelija... Juuri ja nimenomaan kouluesimerkkinä kaltaisesi "liikenneopettajat ja
-poliisit" tulisi oikeiden poliisien toimesta noukkia ensimmäisenä liikennettä ja autoilijoita provosoimasta ja onnettomuuksia aiheuttamasta!

Ikä on liikenteessäkin vain numero - ellei toisin virallisesti todisteta tai niin testata - suurin osa autoilijoistahan luulee olevansa keskimääräistä parempi autoilija, niin ilmeisesti sinäkin...

Taidat olla vieläpä ilmeisen "kaukonäköinen piilolääkärikin" kun hutkiskelet tutkimatta, tietämättä noin vain minusta yhtään mitään. - Kokeneet "ikäautoilijat" taas ovat varsin varovaisia, sinusta en menisi ainakaan takuuseen...

Tervemenoa esim. Ruotsiin opiskelemaan kohteliaisuutta ja myös liikennepsykologiaa, jo meilläkin, eli sitä miten saat ideaalisi menemään kellekään tarkoituksenmukaisesti perille! Ikävä Ad hominem- argumentointisi ei kuulu asialliseen keskusteluun, tasan päinvastoin. - Pse - rentoutusta masenteiden sijaan!...

Onko sinulla mitään muuta, saati perusteltua asikommenttia, kuin tuo "aja hiljaa isi"? - itse otsikon mukaisesta asiasta ad hominemien sijaan?

Tientukkoina maleksivat, pitkiä letkoja keräilevät "kiireettömät" autoiljat tulisi myös poliisin toimesta huomautella, ellei sakottaakin - kuulutkin ilmeisesti juuri siihen ryhmään?

"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"...

* Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

En nyt kyllä ymmärrä, mikä tuossa kameravalvonnassa risoo. Sakoilta välttyy helposti ajamalla rajoitusten mukaan.

Itselleni posti toi tuossa viikko sitten elämäni ensimmäisen ylinopeussakon. 80 km/h rajoitusalueella virallisine alennuksineen 89. Tiedän aika tarkkaan, missä ja jopa miksi noin kävi. Mutta en syytä kyllä ketään muuta kuin itseäni. Joten tästä eteenpäin olen huolellisempi.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Juho,

et ole näköjään ymmärtänyt lainkaan asian pointtia. Kaikki eivät ole laillasi "liikennelampaita", valitettavasti...

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Joka paikkaan olen toistaiseksi ehtinyt, vaikka olenkin 'lammas'. (Toivottavasti sakon määrännyt Helsingin poliisilaitoksen virkailija lukee tämän ja peruu rangaistusmääräyksen katumuksen ja sovinnollisen asenteen perusteella...)

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #9

Juho,

eivät kaikki ehdi niinkuin sinä... (ei onnistu sinultakaan poliisien mielistely...)

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Nopeuskameroista aiheutuu myös haittoja:

http://tiaintu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220715-nop...

Poliisi myöntää lehdelle: Kehä I:n nopeuskamerat haittaavat liikennettä:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/383618-poliisi-...

TomTomilta ilmainen sovellus varoittamaan nopeuskameroista:

http://www.iltalehti.fi/digi/2015120120759632_du.s...

Peltipoliisit alkavat valvoa ehkä rattijuoppojakin:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091422314056_u...

Tarkkana Lasipalatsilla: Nopeuskamera äkkää vanhat keltaisetkin:

http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2013/11/28/tar...

Hallituksen sakkouudistukselle rajua kritiikkiä – "Mieletöntä määrää sakotettaisiin turhaan":

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hallit...

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Ajatus että muualla kuin moottori- ja moottoriliikenneteillä (tai vastaavat liittymäjärjestelyt/kaistanerotusjärjestyt) voisi ajaa yli 120km/h ei ole toteutuskelpoinen. Esimerkiksi normaaleilla valtateillä on pieniä mäkiä joiden taakse jää katve. Näillä teillä liikkuu kuitenkin mopoautoja ja traktoreita suuressa mitassa. Jos painetaan menemään yli 120 km/h vauhtia niin saavuttamissnopeus näihin ajoneuvoihin muodostuu turhan suureksi, puhumattakaan tilanteesta että joku on pysähtynyt ja odottaa vastaantulevia kääntyäkseen vasemmalle. Yli 120 km/h nopeudet, ehkä jopa 150km/h olisi moottoriteille kesäaikaan ihan mahdollista ja turvallistakin monikaistateillä (kuten moottoritiet).

Sakotusjärjestelmä tai oikeammin ajokortin poisottomenettely on epäoikeudenmukainen. Jos tulee kolme pientä rikettä vuodessa tai 4 kahdessa vuodessa niin kortti vähäksi aikaa pois. Tehokas kameravalvonta ja vähän huono "tuurikin" mahdollistaa sen että nämä sakkomäärät kertyvät ihan "kunnollisellekin" kuljettajalle "vahingossa". Oudoilla seuduilla liikuttaessa voi joku 60 tai 80 km nopeuden muutos jossain risteyksessä jäädä valtatiellä huomaamatta. Tai joskus muutoinkin ajaa epähuomiossa vähän liian lujaa. Kaikissa autoissa ei ole vakionopeuden säätimiä ja kaikilla ei ole kameroista(nopeudesta varoittavaa navigaattoria. En tällä tarkoita että nopeusrajoituksista ei pitäisi piitata tai niitä ei pitäisi huomata vaan sitä että pieniä virheitä/huomiovirheita sattuu melkein kaikille. Eiköhän suurin liikenneturvallisuuden vaarantajat ole kuitenkin toistuvia torkeitä ratteja/kolareita ajavat kaaharit eivätkä pieniä lipsahduksia tekevät muuten huolelliset kuljettajat.

Mistä muuten tulee aina tuo "tientukoista" valittaminen. Minä itse edustan niitä ihmisiä jotka ajavat välillä alinopeutta. Nopeuksia pitäisi nostaa, autot on hyviä, tehokkaita, turvallisia ja sitten niillä ei muka pääse turvallisesti ohi. Ihan lisäyksenä että aika harvoin tulee niin hiljaa mentyä että kuorma-auto tulee perään mutta esim. linja-auton perään tullessa tilanteen mukaan näytän "ohitusmerkin" ja "päästän ohi" tilanteeseen sopien.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Jani,

kiitos kommentistasi, asiaa!

"Kattonopeudet" (=/> 80 km/h) aiheuttivat ja aiheuttavat valitettavasti sen, että noista nopeuksista on muodostunut kaikkialla vain alin nopeus - etenkin juuri nopeudella 80 km/h - joka juuri aiheuttaa sen, että monella ajoradalla (kylä-, pää-, moottoriliikenne- ja moottoritiet) ajaa körötellään - usein vielä likilakijonoissa - missä poliisit valvomassa 'perskärpäsiä'? ja noukkimassa ahdistelijat rauhoittumaan?? - huomio kiinnittyneenä lähinnä jonossa oleviin likiautoihin eikä liikennenäkymään, olosuhteisiin, jne. - 'Jonokäärmeethän' alinopeuksilla - kaikki iloisia ja tyytyväisiä? - ovat niin "turvallisia" - ja sitten taas eräät äityvät "kaahareiksi", joopa joo...

Pääsääntöhän kuuluu kaikkialla ajoneuvon nopeuden sääntelyssä: ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tarvittaessa tien kokonaan näkyvällä osuudella esteet, katveet, olosuhteet (siksi vaihtuvat ohjenumerotaulutkin!) jne. huomioiden.

Ts. kaikkialla nykyisilläkään 80 km/h kattonopeusalueilla ei voi aina ajaa edes lähelle kahdeksaakymppiäkään. Suorilla pitkillä ao. teillä eräillä osuuksilla taas nykyinen kasikymmppinen on eräistä - monestakin! - suoranaista mielenrääkkäystä - liikenneturvallisuus tuolloin (vrt. myös riidoissa ajelut)? - hyvissä olosuhteissa (kesällä, jne.)...

Kuten kirjoitin, olivat nopeudet sitten 80 - '180 km/h' millä tahansa tiellä risteyksissä ja liittymien kohdilla, on nopeudet laskettava luonnollisesti 60km/h - 120 km/h :iin risteyksistä, liittymistä, jne. riippuen.

Sakotusjärjestelmästä jatkat Jani toden totta asiaa, niin juuri. Luulisi liikennpoliisienkin valvonnassaan ohjaavan autoiljoiden käyttäytymistä reaalisti meitä liikenneturvalliseen ajotapaan ja olosuhteisen mukaisiin nopeuksiin - liikenneoptimointiin - omat liikenteen valvontatarpeensakin ja vaivansa/kustannukset samalla minimoiden, jolloin monet ohituksetkin jäisivät ehken kokonaan tekemättäkin - tulisivat liikennepsykologisestikin tarpeettomiksi - köröttelyissäkin!... Ei pelkkä kattonopeuksiin tuijottaminen kaikkialla "kepillä uhaten" tee ketään eikä mitään eikä missään liikennettä rauhoittavaksi ja autoiljoita myönteisesti, kehittävästi tyytyväisiksi ja siten itselleenkin helppommaksi ja sujuvammaksi pitemmän päälle.

Kuten myös kirjoitin, nopeusrajoitusten ollessa asianmukaisia - suurin osa autoilijoista ajaisi keskimäärin 10 - 20 km/h alle alueella olevien rajoitusten (siis nykyiset osittain päivitettyinä ylöspäin - eikä silloin siis olisi käytäntönä nykyisiä "pakotenopeuksia" - ei ketään voisi luonnehtia/syytellä "köröttelijäksi" tai vastaavasti "kaahariksi". Pieni, hetkellinen ohjausliike ohitettavalta oikealle tarvittaessa ja ohittajan käsitervehdys kiitokseksi - niin juuri! - Kukaanhan ei omista teitämme eikä voi toimia omatekoisena poliisinakaan - jenkeissä pääsee helposti 'keskisormella' hengestään!

P.S. Milloin viimeksi kuulimme Liikenneturvalta kannustavan ohjemietteen: "Yhteispelillä se sujuu"? - poliisienkin kera? Milloin viimeksi YLE/MTW on esittänyt liikenneturvaopetus- ja -keskusteluohjelmia kanavillaan? Olisi nimittäin jo korkea aika iänikuisten vanhojen toistelmien sijaan...

Vai onkos sittenkin niin, ettei liikenteessä saa olla mitenkään mielekästä eikä mielihyväistä ajoa, hauskaa, jne. - so, ettei tunnelma olisi liian 'turvallista' (vrt. ajokokelaan ensi 'riemastus', robottiautot, jne.)? - Liikaa 'turvallisuuteen (hyvä auto, tie, olosuhteet) siihen tuudittautuminehan saattaakin olla pois siltä valppaudelta, jolla viime kädessä, viime tingassa voitaisiinkin välttyä ainoan henkemme, terveytemme menettämiseltä...

Kuitenkin: "Liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat suomalaisen liikenteen arkipäivää, ja valtaosa onnettomuuksista olisi vältettävissä ajoa järkeistämällä.

Suomalaisten ja muidenkin perussyntejä liikenteessä ovat vaihtuvissa liikennevaloissa kiihdyttäminen, pakkomielteinen ohittaminen ja jatkuva ainakin pienen ylinopeuden ajaminen. Myös rattijuoppous on suomalaisen liikenteen ongelma.

Itkosen ohjelmissa paneuduttiin liikenteen suurempien ongelmien lisäksi kaikkeen mahdolliseen ajosuoritukseen liittyvään.

Teija Sopasen sanoin: aina kun autolla-ajo alkaa tuntua mukavalta, on syytä pelästyä."

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/30/ensio-itko...

TAISTELU KATTONOPEUDESTA OLI KLAUS BREMERIN MONIVUOTINEN SOTA.
SODAN VOITTAMISEKSI PITI MOLLATA TALJA, SEN JOHTO JA MYÖS TYÖNTEKIJÄT:

http://kattonopeussota.blogspot.fi/

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Ilkka. Hyvää tekstiä.
Käsitteet kuntoon! Kuten hiilidioksidi ei aiheuta ongelmia maapallolle, ellei sen pitoisuus alita 150ppm, jolloin fotosynteesi loppuu, niin yhtään onnettomuutta ei ole sattunut ylinopeudesta johtuen, vaan kaikki on tullut väärän tilannenopeuden seurauksena! Miten nämä perusasiat saisi opetettua päättäjille ja kansalaisille!

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Pauli,

niinpä niin! - Mitenkäs se ylinopeuden määritelmä taas kuuluikaan juu? - no, (yli)nopeudella nolla ei ainakaan tapahdu yhtäkään liikenneonettomuutta...

No, Sinun pitäisi päästä suoraan vaikuttamaan - ei yksin piilo-) - liikenneministerin pallille, eikös juu? ...

Käyttäjän Leppis1949 kuva
Pauli Leppä-aho

Ilkka
Ylinopeus on sitä, että yksi idealistiviranomainen valtansa puitteissa asettaa jollekkin tieosuudelle esim. 80 kyltin ja toinen viranomainen kyttää sitä nollatoleransilla ja kirjoittaa sakoja. Väärä onnettomuudet aiheuttava tilannenopeus taas on sitä, että kuljettaja ajaa "sallittua" 80 nopeutta, ja "liukas keli" aiheuttaa ketjukolarin, kun kolmekyppiäkin olisi liikaa, esim. mustalla jäällä jonoajossa, puskuri puskurissa kehäykkösellä!

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #17

Pauli,

niinpä niin - ja nöyristelevä (lue kyyristelevä) liikennekansa vaan tekee mitä nämä 'putinit' hääräilevät liikennepoliisi- ja
vain lisääntyvine kamerapönttöuhkineen... Sitä se tekee kun kaikki 'koulitaan' samaan muottiin kaikkialla ja aina. Jos samoin tehtäisiin korkeakouluja ja yliopistoja myöten, oppimistulokset olisivat pian samalla pelkällä keskiaikaisella piiskatasolla. - Mikä ihme se ajaa liikennepoliisitkin toimimaan jo psykologisestikin vain itseään vastaan, kun vähemmällä ja fiksumminkin kaikkia tyydyttävään, kestävään yhteistyö-liikennekehitykseen päästäisiin ??

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

IL: Poliisin automaattinen nopeusvalvonta on mahdollisesti laitonta :

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/il-pol...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Liikennelääkäriltä todella tylyä tekstiä suomalaisten pyöräilijöiden käytöksestä:

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/liiken...

PB: Poliisin väite kameratolppien onnettomuuksia vähentävästä vaikutuksesta ei pidä paikkansa:

http://paivanbyrokraatti.com/2016/06/01/pb-poliisi...

Poliisin väitteet outoon valoon: Kehä I täyttyi tolppakameroista - onnettomuudet lisääntyivät:

http://www.iltalehti.fi/autot/2016060121657401_au....

Liikenneprofessori suomii kameratolppia ajon häiritsemisestä: ”Teillä on ihan järjetön miinoitus”:

http://www.hs.fi/autot/art-2000002914173.html

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen
Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Kari Kurki‎ → Viitostie :

https://www.facebook.com/kari.kurki.1?fref=nf

"Surkea ja vaarallinen kuva. Suomen liikennekulttuuri on kertakaikkiaan niin kehittymätön, että on erittäin vaarallista laittaa tällaisia kuvia Suomessa internettiin. Jokaisen suomalaisen pitäisi ajaa autokoulussa pakollinen jakso Ruotsissa E3:sta Tukholmasta Osloon. Siellä aina hitaammin kulkeva ja varsinkin rekat aina ajavat pientareellä, siis mahdollisimman oikealla, mikä meillä on Suomessa kiellettyä. Ja, Suomessa on aina ollut oikean puoleinen liikenne ja Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikeenteeseen vasta muutama vuosikymmen sitten. Silti siellä aina ajetaan paremmin kuin Suomessa.
Ihan ihmeellinen tunne, se mikä Ruotsissa on luonnollista, on Suomessa lailla kiellettyä. Oi, tämä ihana ihmeellinen KIELTOLAN MAA;( SUOMI;( "

https://www.facebook.com/viitostie/posts/956077721...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Ferrarin entinen tallipäällikkö ryhtyi liikenneturvallisuuden airueeksi:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ferrarin-entinen...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Poliisilla erittäin onnistunut nopeusvalvontapäivä – Yksikään muu kansa ei sietäisi tätä:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/poliisilla-eritta...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Lainaus:
27.04.2004 klo 14:43 pkj kirjoitti
Suomalaiset vain eivät osaa käyttäytyä liikenteessä.

Olen miettinyt paljon tuota samaa. Vaihtoehtoja on tullut mieleen monia, mutta en tiedä mikä niistä olisi se oikea syy, vai onko mikään.

Yksi mieleen tuleva syy on historia. Monella on juuret maaseudulla, jossa oli ja monin paikoin on vieläkin aivan sama, mitä liikenteessä teki. Kännissä ajo oli hassua, ei edesvastuutonta ja huomaavaisuus muita kohtaan tarkoitti, että ei mielellään pieraistu täydessä linja-autossa, ainakaan helteellä. Nyt on ratissa seuraava, muka kaupunkilaistunut sukupolvi, mutta vanhempien ja isovanhempien jutut ja tavat elää vielä city-ihmisen päässä. Edelleen mielletään kysymyksen olevan siitä, miten MINÄ pääsen töihin mahdollisimman nopeasti, muut saa tulla toimeen omillaan. Turha tätä oli siellä kotopuolessa miettiäkään, eipä sinne sonnan luontii ollut tunkua ruuhkaksi asti. Vaikka olisi kasvanut ikänsä kaupungissa, lapsuuden roolimalli saattoi olla kasvanut maalla, jossa oli tilaa tehdä oman mielen mukaan kenekään oikeuksia loukkaamatta.

Toinen mieleen tuleva syy on heikko itsetunto. Sellainen ihminen kerää ympärilleen panssaria ja mikäs sen parempi on nykyään kuin hieno auto, bodaus kun on niin hankalaa eikä asetta saa kantaa julkisilla paikoilla. Auton sisällä heikkokin näyttää vahvalta, joten kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Mutta kun kaikki muut heikot ovat keksineet saman keinon, ei pelkkä auto riitäkään, pitää myös käyttäytyä niin, ettei kukaan vaan luule, että tässä pelätään. Huomaavaisuus, omista oikeuksista joustaminen ja väistäminen ovat heikkouden merkkejä, niihin on varaa vain vahvoilla.

Tuo itsetunto-teoria selittäisi myös sen, miksi monille kaikki tutkittu tieto on kusetusta. Hakattu koira ei luota enää ihmiseen emmekä me poikkea koirista juurikaan. Mekin olemme terveinä iloisia, leikkisiä ja luotettavia ja luottavaisia, (henkisesti) hakattuina katkeria, ilottomia emmekä luota keneenkään. Uskomme vain, minkä itse näemme ja senkin vahvasti asenteen läpi suodatettuna. Periaate on, että herrat huijaa.

Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen on itsekäs itse sitä huomaamatta ihan niin kuin flunssaisen on vaikea tajuta, että jollain toisellakin voi olla kurja olo. Hän ei pysty antamaan edes pikkulapselle tämän oikeutta kulkea suojatietä tai vanhukselle hänen oikeuttaan ajaa autoa kykyjensä mukaan, koska kaikki yrittävät painaa häntä alas. Meille muille papan takana 70 ajamisen ja 80:n rajoituksen välillä on 7 sekuntia per kilometri, hänelle se on ihmisoikeuksien loukkausta ja siis raivostumiseen riittävä syy. Kaikki vähänkin rajoittava on hänelle kyykytystä ja hänen ikuinen ihmettelynaiheensa on, miksi muut eivät tätä huomaa. Hän tuntee tekevänsä kaikille palveluksen osoittamalla sääntöjä rikkomalla, miten epäoikeudenmukaisia ne ovat, vähän niin kuin irakilaiset tappavat irakilaisia osoittaakseen, että jenkit ovat väärässä.

Haavan päälle tulee rupi, niin myös henkisen haavan, nimittäin ylikorostunut itsetunto, joka suojaa heikkoa sisustaa. Me muut näemme sen itsekkyytenä ja uhoamisena, ihminen itse kokee sen oikeassa olemisena ja muiden typeryytenä; kuinka muut eivät voi tajuta selviä tosiasioita, ei edes silloin kun se heille kerrotaan? Mitä muuta perustelua minun sanani lisäksi muka tarvitaan?

Liikenteessä tämä ylikehittynyt oman arvon tunto näkyy ajotyylinä, joka mukautuu kulloiseenkin tilanteeseen niin, että itse pääsee mahdollisimman vähällä. Maailma on pullollaan tutkittua tietoa liikenteestä, mutta se ei pääse ajotyyliin vaikuttamaan, koska se on taas sitä herrojen kyykytystä, jonka tämä kuski onneksi ylivertaisella älyllään paljasti.

Suomalainen ei siis ehkä käyttäydy liikenteessä huonosti tyhmyyttään ja pahuuttaan vaan heikkouttaan; hän ei uskalla luottaa muihin. Eikä aina ole varmaan syytäkään, koska liikkeellä on paljon samanlaisia."

https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t4/

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet:

http://www.hs.fi/autot/art-2000002918050.html

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo: ”Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja” :

https://www.is.fi/autot/art-2000004302357.html

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Paulilta asiantuntevaa liikenneturvallisuussettiä!:

Liikenneturvallisuus edellyttää oikeita toimia!:

http://leppis1949.puheenvuoro.uusisuomi.fi/221064-...

Liikenneturvallisuus rahastus on kallista kansantaloudelle:

http://leppis1949.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162508-...

Liikenneturvallisuus on parantunut:

http://jarmonahkamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228... - myös tammi - elokuussa edelliseen vuoteen 2016 verrattuna...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Peltipoliisit eläkkeelle:

https://www.satakunnankansa.fi/paakirjoitukset/pel...

Taistelu tolppia vastaan:

https://www.hs.fi/autot/art-2000005397604.html

Liikenneprofessori suomii kameratolppia ajon häiritsemisestä: ”Teillä on ihan järjetön miinoitus”:

https://www.hs.fi/autot/art-2000002914173.html

HS: Professori lyttää kameratolpat poliisin rahankeruuksi:

https://www.verkkouutiset.fi/hs-professori-lyttaa-...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Professori Tervo Ylen uutisessa: Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja! – ”tilalle Espanjan malli”:

https://www.is.fi/autot/art-2000004302357.html

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Pahimmat lii­ken­ne­ris­kit liittyvät kuljettajan käytökseen – politiikka sotkee aitoa lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työ­tä, sanoo professori Timo Tervo:

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pahimmat-liik...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Hannu Meijer

Suomessa nopeuden kyttääminen on mennyt liiallisuuksiin, kameratolppia on rakennettu muutaman sadan metrin välein teille jossa ei ole mitää vaaraa pienestä ylinopeudesta. Saksassa nopeusvalvontakameroita ei ole lainkaan, siellä ajetaan liikenne tilanteen mukaan ja huonossa kelissä paljon hitaammin kuin suomessa jossa pidetään aina vähintään rajoitusnopeus kelistä riippumatta.
Saksassa sakotus alkaa vasta yli 30km/t ylinopeudesta joten nopeusmittarin tuijottamisen siaan voi seurata liinennettä ympärillään.

Jos autoilija ajaa kuolonkolarin taajama alueella jossa on 30km/t rajoitus kuljettaja itse kuolee, tähän ei auta nopeusrajoituksen pienentäminen koska sitä ei kuitenkaa noudateta. Kameratolppakaan ei olisi pelastanut täälä asenteella ajavaa kuljettajaa."

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/puo...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Trafi tutki: ”Kameratolppien hyötyjä ehkä yliarvioitu”:

Kameratolpilla saavutettavat liikenneturvallisuushyödyt asettuvat Trafin tutkimuksessa ristiriitaiseen valoon.

Kameratolppien vastustajat varmasti hurraavat tulokselle, sillä se osoittaa, että oikealla tilannenopeudella saavutetaan sittenkin aivan yhtä hyviä tuloksia kuin matalammalla keskinopeudella. Niin 2,0 km/h matalampi keskinopeus kuin roima ylinopeuskin voivat onnettomuudessa olla lopputuloksen kannalta aivan yhtä huonoja vaihtoehtoja, jos liikennettä ei osata lukea. Tai ennakoida tulevia tilanteita.

https://www.is.fi/autot/art-2000005636547.html?utm...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Kovat konstit käyttöön: sakot liian hiljaa ajaville – "aiheuttaa tieraivoa":

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kovat-konstit-k...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset