*

Ilkka Hyttinen Rakastan - siksi elän

Kristillinen fundamentalismi on rakkautta

 

Fundamentalismi on alun perin pohjoisamerikkalainen kristillinen protestanttinen liike, joka korostaa perusteiltaan Raamatun sanatarkkaa erehtymättömyyttä. Tälle fundamentalismille on ollut tunnusomaista kirjaimellisesti määriteltyjen uskonkappaleiden ehdoton noudattaminen. Alkuaan fundamentalismi on ollut nimitys kristilliselle liikkeelle, joka syntyi Yhdysvalloissa 1800-/1900- vuosisadan  vaihteessa. Kristilliset fundamentalistit vastustivat vapaamielistä Raamatun tulkintaa. Heidän mielestään kyseessä olivat – ja edelleen ovat - ydinkysymykset, joista kristillisyydessä ei voinut luopua hävittämättä itse kristillisyyttä.

 

Niin sanotulla koraanifundamentalismilla taas tarkoitetaan nykyisin harvalukuisia liikkeitä, jotka hylkäävät sunnan ja perustavat uskonnon vain Koraaniin. Koraanifundamentalismia on, vastoin sanan mielleyhtymää, pidetty vapaamielisenä islamin suuntauksena, joka sai 1900-luvun alussa kannattajia etenkin länsimaistuneista muslimeista.

 

Fundamentalistinen väkivalta – jota nimenomaan islamin, muslimien ääriliikkeet käyttävät - eivät Raamatussa pitäytyvät kristityt!  - on toimintaa, jonka tarkoitus on lannistaa potentiaalisia luopioita ja kostaa vääräuskoisille osoittamalla luopiollisuuden ja heidän uskontonsa epäuskon ja halveksunnan kova hinta.

 

Nykyisin fundamentalisti-sanalla ei viitata enää suoraan em. historialliseen kontekstiin, asiayhteyteen.  Fundamentalistista uskonnon toteuttamista on kaikissa uskonnoissa ja myös ateismissa. Fundamentalismia voidaan toteuttaa uskonnon lisäksi myös luonnonsuojelussa ja eläinten oikeuksien puolustamisessa. Ekoterrorismi on melko uusi termi joka on otettu käyttöön mediassa. Fundamentalistisanan käyttö on nykyisin sekavaa,  summittaista ja varsin harhaanjohtavaakin.

 

Fundamentalistilla tarkoitetaan yleensä henkilöä, joka uskoo Raamatun kirjaimelliseen jumalallisuuteen ja haluaa tulkita Raamatun suoran (ei esim.  Jeesuksen vertaukset, jne.) opetuksen kirjaimellisesti. Mitä tällä sitten mediassa tarkoitetaan, jätetään usein epäselväksi ja vain viitataan islamilaisen fundamentalismin tekoihin, niin kuin niillä olisi jotain tekemistä kristillisyyden kanssa. Kristillisestä fundamentalismista puhujat eivät yleensä ymmärrä mitä Raamattu opettaa, he eivät tunne Raamatun opetuksia. Niinpä ns. kirjaimellisen Raamatun tulkinnan oletetaan helposti tarkoittavan jopa jotain negatiivista toisille ihmisille.

 

Se miten fundamentaalinen opin käsitys vaikuttaa fundamentalistin ympäristöön, kaikkialle myös median kautta eri verkostoissa, riippuu siitä mikä on tämä oppi tai arvomaailma jota fundamentaalisesti määritellään ja siksi Raamatun Sanan mukaan käsitetään . Onko arvomaailma ja oppi  toisten kunnioittamista ja rakkautta vai onko se vain omien näkemystensä, omaksumansa ja saamansa uskon äärimuslimien tapaan, väkivaltaistakin levittämistä.

 

Raamatun Sanan  mukaan Kristus määrittää tärkeimmäksi käskyksi  "Rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" (muk.,  Luuk 10:27) - siten myös vihollisia (Matt 5:43). UT:n rakkauden  opetus määrittelee, että "se ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa". Nämä opetukset "fundamentaalisesti" ja kirjaimellisesti ottava kristitty tuo epäitsekkyyttä ja hyvyyttä itsekkääseen ympäristöönsä. UT:n  opetukset tosissaan ottava, niitä noudattava kristitty tuottaa siten hyvää hedelmää  (Gal. 5:22 - 23).

 

Fundamentalismia käytetään usein lyömäaseena herätyskristittyjä vastaa (ks. esim. Wikipedia). Eri keskusteluryhmissä tuodaan esille monasti  vääristynyttä informaatiota kristillisyydestä. Samaan dis-informaatioon törmää myös mediassa. Informaatio voi olla yksipuolista, vääristelevää tai suoranaista valhetta. Fundamentalismitermi on niin värittynyt islamilaisen fundamentalismin ja muiden ääriliikkeiden takia, niin että sanan ei voi enää katsoa kuvaavan kenenkään Kristuksen opetuksen seuraajan uskoa.

 

Kristillisyyden vastustajat yrittävät vierittää tavalla tai toisella herätyskristittyjen päälle ääri-islamistien negatiivisen imagon.  Herätyskristitty, jota usein halutaan nimittää äärikristityksi, haluaa toteuttaa kirjansa ja Jumalansa tahtoa "fundamentalistisesti". Onko tämä Jumalan Sanan ehdoton rakkauden evankeliumin (mm. Joh 3:16, Mark 16:15) "fundamentalistinen" toteuttaminen jotenkin väärin? – Päinvastoin,  sehän tuo hyvyyden, rakkauden ja epäitsekkyyden toteuttamisen mahdolliseksi tässä itsekkäässä maailmanajassa. Tätä eroa kristinuskon vastustajat eivät halua mitenkään nähdä. He eivät halua nähdä sitä, että islamistien Koraanissa ja herätyskristittyjen Raamatun Sanassa on "fundamentalistinen" ero.   Rakastan – siksi elän!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän mattiniskasaari kuva
Matti Niskasaari

Onneksemme Suomessa kaltaisiasi fundamentalisteja on suhteellisen vähän. Vetoat islamin -ääriliikkeisiin mutta on mielestäni turha puolustella kristittyjä kiihkoilijoita.
Vaikka te ette Suomessa harjoita fyysistä väkivaltaa niin muualla maailmassa voiman käyttö kuuluu myöskin äärikristittyjen toimintatapaan.
Mm. edelleenkin jatkuva Irakin sota on osa uskovaisten hörhöjen retkiä - Bushan sai jumalaltaan näyn että sinne on hyökättävä.
Väkivaltaa on muutakin kuin itsemurhapommittajien tekmä. Olisi hienoa jos suomessa toimivista herätysliikkeistä saataisiin dokumentoitua liikkeiden sisällä tapahtuvat väärinkäytökset. Niissä pedofilia,raiskaukset,hyväksikäyttö, henkinen väkivalta - kuuluvat liikkeiden arkeen. Esim. lestadiolais-liikkeestä eroavat kohtalo voi olla kova. Et ole enää sukulainen.
Todellista uskovaisten suvaitsevaista rakkautta

Jorma Soukka

Martti Niskasaari..
Kyllä meitä Jeesukseen uskovia on vielä ainakin 10% Suomen kansasta.. Sitä en ymmärrä kuitenkaan että miksi emme äänestä ainoata Kristillistä puoluetta! Meillä voisi olla 20 kansanedustajaa!!
Siinä olet oikeassa että me uskovaiset olemme "hölmöjä" kun emme ymmärrä vaikutusvaltaamme kansan äänestyksissä!!

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

- oletpas Matti ”mutuväitteissäsi” sitten varsinainen ”tieteilijä”:
1. En ole määritellyt vielä omaa fundamentalismiani millään tavoin - kyseessähän on ”Kristillinen fundamentalismi on rakkautta” – mistä sinä minun ”fundamentalistisen rakkauteni” tunnet ja tiedät noin vain tuntematta ja tietämättä minusta yhtään mitään??...
2. Mistä sinä tiedät väittää, että ”kaltaisiasi fundamentalisteja on suhteellisen vähän”? – millaisia ovat yleistyksesi mukaiset ” kaltaisiasi fundamentalisteja” ? – pelkkiä lonkalta heittojasi ilman yhden yhtäkään perustelua!...
3. Oikeita fundamentaalistikristittyjä on todellakin vähän, totta:
Matt 7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
4. En kirjoita enkä puolustele ”kristittyjä kiihkoilijoita” – missä niin lukee?? – enkä myöskään vetoa islam-ääriliikkeisiin – missä niin kirjoitin?? – sekoitat pahasti sekä käsitteet että asiat pelkkiin luuloihisi!...
5. Kristinuskon varjolla ääriliikkeet ovat tehneet ja tekevät kaikkea pahaa väkivallasta ja sodista alkaen – totta! – mutta miksi ehdoin tahdoin yrität kaikesta huolimatta sekoittaa heidät fundamentaaliin – ei fanaattiseen! - kristinuskoon ja rakkauteen???...
6. Turha sinun on sekoittaa myöskään Irakin sotaa tai Bushin ”näkyjä ”kirjoitukseni otsikon mukaiseen Kristuksen uskoon…
7. Juu, valoon tuotu on Jumalasta, pimeyteen piilotettu on paholaisesta…
8. ”Et ole enää sukulainen” – kuka sinä "sukulainen"? – et ole ennenkään ollut "sukulaiseni"! – juu tuo juuri kertomasihan on sitä ”Todellista uskovaisten suvaitsevaista rakkautta”, hoh hoijaa kumoilet siten vain itse itsesi huomaamattasi täysin ristiriitaisesti!...
9. Mikä on ”suvaitsevaista rakkautta”? – homous, ”allahismit”, tappo-oikeudet, jne. ??...
10. Miten Raamattu määrittelee ”suvaitsevaisen rakkauden”?...

Siunauksin,
Ilkka

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset